Hamburg Hochbahn blev det första kollektivtrafikföretaget som satte Volvos nya laddhybridbuss i trafik. Torsdagen den 18 december började Volvo 7900 Electric Hybrid transportera passagerare på en tio km lång busslinje i Hamburg.
Laddhybriden har en elmotor på 150 kW i toppeffekt och vridmomentet 1200 Nm. Litumjonbatteriet, som sitter på taket, har kapaciteten 19 kWh. Vid ändhållplatserna snabbladdas det av strömavtagare som sänks ner mot taket. Laddningen tar cirka sex minuter, och sedan kan bussen gå på eldrift i cirka 7 km -tyst och utsläppsfritt. Resten av sträckan sköts driften av en 5-liters Euro 6 dieselmotor.
Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen är 75 procent längre jämfört med en vanlig dieselbuss, enligt Volvo.
Hamburg Hochbahn ska sätta in tre Volvos laddhybrider på den busslinjen som döpts till "Innovation Route 109". Det är en ny busslinje där nya typer av drivlinor ska testas. Förutom Volvos laddhybrider ska bränslecellsbussar från busstillverkarna Mercedes-Benz och Solaris användas . Några vanliga dieselbussar sätts också in på sträckan, som referens.
Volvo 7900 Electric Hybrid ska snart börja rulla även i Stockholm. Serieproduktionen beräknas starta i början av 2016.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.