Fordon

Världspremiär för Volvos laddhybridbuss

Större delen av bussturen med Volvos laddhybridbuss ska kunna gå med eldrift. Laddningen sker vid ändhållplatserna. Foto: Volvo Buss

Laddhybridbussen Volvo 7900 Electric Hybrid rullar för första gången i kommersiell trafik. Bussen har tagits i drift i Hamburg.

Publicerad

Hamburg Hochbahn blev det första kollektivtrafikföretaget som satte Volvos nya laddhybridbuss i trafik. Torsdagen den 18 december började Volvo 7900 Electric Hybrid transportera passagerare på en tio km lång busslinje i Hamburg.

Laddhybriden har en elmotor på 150 kW i toppeffekt och vridmomentet 1200 Nm. Litumjonbatteriet, som sitter på taket, har kapaciteten 19 kWh. Vid ändhållplatserna snabbladdas det av strömavtagare som sänks ner mot taket. Laddningen tar cirka sex minuter, och sedan kan bussen gå på eldrift i cirka 7 km -tyst och utsläppsfritt. Resten av sträckan sköts driften av en 5-liters Euro 6 dieselmotor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här