Världspremiär för Smite på Energitinget

2010-03-17 12:46  

Ny Teknik fick i går chansen att provköra den lilla miljövänliga trehjulingen Smite på Energitinget i Älvsjö. Men det dröjer ett år till innan den finns att köpa på riktigt.

Än så länge finns Smite bara i två exemplar – en med bensinmotor och en med elmotor. Båda exemplaren visades upp på Energitinget i går.

Det var första gången som vanligt folk fick chansen att se Smite i verkligheten.

Den vitlackerade bensinvarianten av Smite stod uppställd som blickfång i Enerergimyndighetens monter i Victoriahallen medan den turkosblå el-Smiten hade parkerats i en tom utställningshangar där det fanns möjlighet att köra runt några varv och känna på skapelsen.

Den kändes inte alls plastig som man fått ett intryck av från de dataritade bilderna på hemsidan www.mysmite.com.

Tvärtom. Det helgjutna chassit i sandwichkomposit ger en tung och stabil känsla, liksom det genomskinliga panoramataket med störtbågar i sandwichkomposit.

- Det här är vår idé och vår konstruktion med den helgjutna monocoquen i krocksäker sandwichkomposit och en lätt kaross av termoplast utanpå, säger Sohrab Kazemahvazi, som forskar i lättviktskonstruktioner på KTH.

- Vi har ett helt nytt fordonstänk som reducerar vikten och sänker energiförbrukningen, säger han.

Kul att köra
Och det var inga problem att köra bilen – även om den strypta elmotorn gjorde att varven i mässhangaren aldrig bjöd på några fartsensationer.

Ratten är ingen ratt utan ett böjt handtag, men inte heller det kändes konstigt.

Och det var lätt att kliva i och ur. Panoramataket fälldes bara åt sidan och så var det bara att kliva in och sätta sig i den ganska bekväma, men smala förarstolen.

Hur det är sitta i baksätet glömde vi faktiskt bort att prova.

Plattform för fler snålfordon
Men tandemsittningen i Smite är inte slutversionen i Vehiconomics ambitioner.

-Vi har tagit fram en helt ny fordonsplattform. Från den här konstruktionen kan vi bygga vilket fordon som helst, säger Sohrab Kazemahvazi.

Sedan de dataritade bilder på Smite visades upp för ett år sedan på hemsidanwww.mysmite.comhar reaktionerna varit både uppmuntrande och nedsättande.

Eftersom konstruktörerna inspirerats av formen på den lilla tyska trehjulingen Messerschmitt, som Lasse Åbergs filmkaraktär Stig Helmer Olsson gifter sig i i Sällskapsresan II Snowroller, har det fått utstå en del hånfulla tillmälen i bloggosfären.

Måste få in företagskapital
Det är Energimyndigheten som finansierat de två prototyperna med ett villkorslån på 950 000 kronor till företaget Vehiconomics, som utvecklat det energisnåla och konstruktionsinnovativa Smite-konceptet.

- Nu måste vi finansiera själva produktionen. Vi behöver 10 miljoner kronor för att kunna få igång en årsproduktion på ett antal tusen Smite. Ju större kapital, desto snabbare kommer vi upp i volym. Men det tar ett år från kapitalisering till serietillverkning, säger Håkan Lutz som är vd för Vehiconomics.

Han tror inte att Smite kommer att få särskilt lätt att slå i Sverige.

- Men i storstäderna i Europa, där tror vi att intresset för den här typen av lätta och snåla stadsfordon är stort, säger Håkan Lutz.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt