Fordon

Världspremiär för Smite på Energitinget

Snålbilen Smite visades upp för första gången för publik på Energitingen 2010 i Älvsjö på tisdagen. Foto: Per Westergård
Medan den turkosblå eldrivna prototypen fick provköras, stod den vita bensinvarianten som blickfång i Energimyndighetens monter. Foto: Lars Anders Karlberg
Och Ny Tekniks reporter Lars Anders Karlberg fick provköra i den tomma utställningshallen. Foto: Andreas Stubelius
Två av Smite-entreprenörerna, Håkan Lutz till vänster och Sohrab Kazemahvazi till höger. Det är Sohrab som är ingenjören bakom lättviktskonstruktionen. Foto: Andreas Stubelius.
Dett lätta karossen är i okrossbar, elastisk termoplast. Färg och mönster läggs på underifrån, vilket gör att färgen aldrig repas eftersom den skyddas av plasten. Foto: Lars Anders Karlberg
Karossen är från början i genmskinlig plast och man kan därför få vilken färg och vilket mönster som helst genom att trycka på det underifrån - på allt utom där fram och baklyktorna sitter. Foto: Vehiconomics
Smite är 2,8 meter lång, 1,3 meter hög och 1,3 meter bred. Den ska oavsett motor kunna göra 90 kilometer i timmen.
Sju industriföretag har varit med som underleverantörer - PR-plast, Elitkomposit, Semcon, Autoliv, Piaggio, E-Max och 3M. Vilka som kommer att vara med när serieproduktionen drar igång om tidigast ett år, återstår att se. Foto: Lars Anders Karlberg
Proffsfotografen Per Westergård förevigar premiärturen i det som skulle kunna bli en ny svensk fordonsindustri. Foto: Andreas Stubelius
Chassi och kaross är helt egna konstruktioner. Chassit är konstruerat för att inte ge vika vid en krock och har kompletterats med enegiabsorptionszoner, enligt konstruktören Sorhab Kazamahvazi, Foto: Lars Anders Karlberg
Smite väger bara 130 kilo och drar inte mer än 0,15 liter per mil i bensinversionen. Den ska inte kosta mer än 50 000 kronor på gatan i bensinversion och 70 000 kronor i elversion. Foto: Andreas Stubelius
Den eldrivna Smiteprotypen har en 4 kW elmotor som driver bakhjulet. Elmotorn är från tyska E-Max elmoped. Bensinprototypen har en 50 kubiks mopedmotor på 5,6 kW från italienska Piaggio. Foto: Lars Anders Karlberg
Det ska gå lätt att bygga om Smite till en cabriolet eller speedster genom att byta ut taket, som kommer att säljas separat som tillbehör. Foto: Andreas Stubelius

Ny Teknik fick i går chansen att provköra den lilla miljövänliga trehjulingen Smite på Energitinget i Älvsjö. Men det dröjer ett år till innan den finns att köpa på riktigt.

Publicerad

Än så länge finns Smite bara i två exemplar – en med bensinmotor och en med elmotor. Båda exemplaren visades upp på Energitinget i går.

Det var första gången som vanligt folk fick chansen att se Smite i verkligheten.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här