Världens största dieselmotorfabrik ställer om till elmotorer 

2021-01-29 10:55  
Stellantis är sammanslagning av PSA och Fiat-Chrysler. Nu ställer motorfabriken i Tremery i Frankrike om till elmotorer.  Foto: Marco Alpozzi/TT 

Elektrifieringen av personbilsflottan sveper över världen. Det får konsekvenser för Stellantis motorfabrik i Frankrike – som nu tvingas anpassa produktionen. 

I fjol tillverkades ungefär 90 000 elmotorer i Stellantis motorfabrik i Trémery i östra Frankrike. Det motsvarar mindre än 10 procent av den totala produktionen. Under året kommer antalet att fördubblas, till cirka 180 000.  

I dag är anläggningen världens största dieselmotorfabrik och har 3 000 anställda. Men den eran är alltså på väg mot ett abrupt slut.  

2025 beräknar den nybildade koncernen, som är en hopslagning av PSA och Fiat-Chrysler, att fabriken spottar ur sig 900 000 elmotorer. Det motsvarar mer än hälften av antalet motorer fabriken producerade innan pandemin slog till, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Diesel minskar kraftigt

Anledningen till omställningen är förstås att efterfrågan på bilar med dieselmotorer har minskat drastiskt. 2016 utgjorde de 49 procent av nyförsäljningen bland personbilar i Europa. Tre år senare hade andelen minskat till 31 procent, enligt statistik från den europeiska branschorganisationen Acea

Det beror i sin tur på utsläppsskandalen Dieselgate från 2015, skärpta utsläppskrav från EU och insikten att det blir allt för dyrt att nå utsläppskraven med dieselteknik. Alltså: Elektrifiering.

Fler elektrifierade fordon än dieslar

September 2020 var första månaden någonsin som försäljningen av elektrifierade bilar (elbilar, laddhybrider, fullybrider och mildhybrider) tillsammans var fler än antalet sålda dieselbilar, enligt analysfirman Jato. Båda kategorierna landade på omkring en fjärdedel av totalförsäljningen. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt