Fordon Varför är medicinens kilopris högre än bilens? Foto: Pixabay Även om de kostar lika mycket att framställa så är kilopriserna för medicin och bilar olika. Varför? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga! Cecilia Laurén Publicerad 26 aug 2016 kl 10.27 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Läsarfrågan:Jag har roat mig med att jämföra kilopriset på en bil och en medicin. Om båda har kostat 5 miljarder kronor att ta fram och komma ut på marknaden, förstår jag inte varför det blir så stor skillnad i kilopris. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ medicin fordon teknikfrågan Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Universitetets sensorer behöver inga batterier – ”realiserbar lösning” Forskare vid MIT har tagit fram en temperatursensor som kan utvinna energi från sin omgivning. Varken batterier eller strömsladdar behövs.
”Återigen – regler för tvister om företagshemligheter måste reformeras” SLUTREPLIK. Immaterialrätten är avgörande för vår välståndsutveckling. Storföretag och startupsektor omsätter miljarder, skapar arbetstillfällen och nästa generation produkter och tjänster. Hur ska det utvecklas utan rättsligt skydd för patent? skriver Peter A Jörgensen och Kjell Jegefors.
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige