Fordon

Valmet rekryterar hundratals till nya batterifabriken i Finland

Salo Iot-campus. Här ska Valmet starta en monteringsfabrik för batteripack. Foto: Kotivalo

Efter partnerskapet med den kinesiska batterijätten startar finska Valmet Automotive upp en fabrik för batteripack – i Nokias gamla lokaler.

Publicerad

Världens största litiumjonproducent CATL köpte 2017 en 22-procentig andel i den finska legotillverkaren Valmet Automotive. Företaget tillverkar bland annat Mercedes Benz CLC och har tidigare producerat för så väl Saab som Porsche.

Det är känt sedan tidigare att Valmet planerar att starta upp en fabrik för montering av batteripack för elbilar i Salo, fem mil öster om Åbo. Företaget har gjort en strategisk förflyttning mot elektrifiering de senaste åren.

Nu meddelar Valmet att företaget under året har behov av att rekrytera 1 000 personer. 300 av dem ska arbeta vid batterifabriken, resten behövs vid bilfabriken i Nystad.

Produktion i Nokias gamla lokaler

Valmet har förhandlat fram en lösning med Salo Iot-campus om lokaler för produktionen. Anläggningen användes tidigare av Nokia för tillverkning av mobiltelefoner. Nu pågår arbete med att iordningställa lokalerna. Verksamheten ska dra igång redan under året.

Ny Teknik har ställt ett antal frågor till Valmet om batterifabriken. Bland annat ifall battericeller från CATL kommer att användas, hur stor produktionen blir och om några avtal med biltillverkare ännu har slutits.

En talesperson meddelar att han inte kan svara på någon av frågorna utan hänvisar enbart till de två pressmeddelanden som har skickats ut (länk här och här).

Flera liknande fabriker planeras i Sverige

Den europeiska produktionen av litiumjonceller är ännu så länge mycket blygsam och utgör bara omkring tre procent av världens totala produktion. Northvolts planerade fabrik i Skellefteå kommer att ändra den balansen.

I Sverige har däremot flera monteringsfabriker för batteripack, liknande den Valmet förbereder, aviserats. Bland att av Micropower i Växjö och Alelion i Göteborg.