Vägmagneter leder självkörande Volvo rätt

2014-03-11 10:47 Håkan Abrahamson  
Magneter i storleken 40 x 15 mm har placerats i ett mönster i vägbanan för att styra den självkörande bilen rätt. Foto: Volvo Cars

Magneter nedgrävda i vägbanan är en metod att navigera självkörande bilar. Volvo Cars och Trafikverket testar.

Positioneringsmetoder som gps och kameror kan ha sina begränsningar för att leda självkörande bilar rätt på vägen. Men magneter i vägbanan påverkas inte av fysiska hinder eller av dåligt väder.

I ett projekt som finansieras av Trafikverket testar Volvo Cars på sin provbana i Hällered utanför Göteborg hur magneter kan hjälpa till att navigera självkörande bilar. På en sträcka av 100 meter har ett mönster av runda ferritmagneter i storleken 40 x 15 mm placerats på 200 mm djup under vägytan. Testbilarna utrustas med magnetsensorer.

- Magneterna skapar en osynlig 'järnväg' som bokstavligt talat bereder väg för positionering med en felmarginal på mindre än en decimeter, säger Jonas Ekmark vid Volvo Cars.

Tekniken har testats i olika hastigheter och resultaten är hittills lovande. Forskningsprogrammet har utformats för att utvärdera faktorer som avkänningsavstånd, tillförlitlighet, livslängd, kostnader och påverkan på vägunderhållet.

Förutom att hjälpa till vid autonom körning kan vägmagneter hjälpa till med andra funktioner i trafiken, som varning för avkörning, bättre noggrannhet för snöplogning oc effektivare användning av vägbanan genom smalare filer.

I Volvos planer för utveckling av självkörande bilar ingår ett storskaligt pilotprojekt är hundra självkörande bilar ska trafikera allmänna vägar i Göteborgstrakten.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS