Utreder spårtaxi till Arlanda

2013-04-15 08:01  
Vagn från Vectus testbana för spårbilar i Uppsala. Foto: Anna Hållams

Det har varit på tapeten förut, men inte blivit av. Nu ska en pilotbana för spårtaxi mellan Märsta och Arlanda utredas igen.

En spårtaxibana är tänkt att lösa passagerartransporter både på flygplatsområdet och mellan Arlanda och Märsta station.

Den skulle, om den blir av, bli Sveriges första spårtaxibana. Studien ska i 4D-modeller ge underlag om tidsplan, kostnader och andra förutsättningar för att bygga en bana.

Målgruppen är inte minst alla som har Arlanda som arbetsplats. Om planerna på en ny, stor flygplatsstad blir verklighet kan Arlandaområdet ha 50 000 arbetsplatser inom tio år, vilket är mer än dubbelt så många som i dag.

-Vår ambition är att man inte ska behöva ta bilen. Och vi kommer aldrig att få människor att åka kollektivt om det inte är lätt, säger Bosse Andersson (C), kommunalråd i Sigtuna kommun.

Det är Centerpartiet lokalt som har tagit initiativ till utredningen. Något kommunalt beslut om att bekosta delar av studien finns inte än. Med i projektet är också Swedavia, fastighetsutvecklingsbolaget Arlandastad Holding och spårbilsnätverket Kompass.

Carl-Johan Engström är professor emeritus på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, och ska bidra med att ta fram en modell för hur en sådan här anläggning kan upphandlas.

-Spårtaxi är testat, men inte i urban miljö. Att stå för den första anläggningen i Sverige kommer att innebära barnsjukdomar för tekniken. Man måste ha beredskap för att hantera det, och det är viktigt att inte bli helt beroende av en teknikleverantör, säger Carl-Johan Engström.

Studien ska också titta på andra alternativ, som spårväg, elbussar eller bussar, för att förstärka kollektivtrafiken i området.

Spårbilar mellan Märsta och Arlanda har diskuterats under lång tid. Företaget Skycab presenterade år 2000 en vision om en bana. Men investeringskostnaderna är höga, och inget har hänt. I den nya studien finns inte Skycab med.

Är det bättre läge för spårtaxi nu?

-Ja, nu har vi ett samarbete med näringslivet, säger Bosse Andersson.

Förarlösa transporter

Spårbilar, eller spårtaxi, är passagerartransport med förarlösa och eldrivna fordon som går på en bana fyra fem meter upp i luften.

Ett fordon rymmer mellan tre och sex personer.

Det koreanska företaget Vectus har en testbana för spårtaxi i Uppsala sedan flera år tillbaka.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt