Utredaren om Gripenkraschen: Inte hittat några fjädrar

2018-08-28 16:15  

Ett svar på vad som orsakade kraschen av Gripenplanet kan komma snart. Men några fågelfjädrar har ännu inte hittats.

Statens haverikommission, SHK, har varit på plats i Möljeryd utanför Ronneby där ett av försvarets Jas 39 C Gripen kraschade i tisdags i förra veckan.

Lars Bergström, flottiljchef på Blekinge flygflottilj, berättade för Svt att piloten stötte på en flock större fåglar och upplevde att flera av dem ska ha träffat planet. Detta ska ha skett på omkring 1 000 meters höjd. Kort därefter ska planet ha blivit manöverodugligt och piloten valde senare att skjuta ut sig själv.

Stefan Carneros, utredningsledare på SHK, berättar att man ännu så länge inte har påträffat några fågelfjädrar eller annat som kan bekräfta att det rör sig om en fågelkollision.

– Planet är fullständigt utbränt. Vi får se om vi hittar några fåglar och sådana saker. Har vi tur har minnesenheten sparat data som tydligt kan visa vad som har hänt. Har vi otur finns det inte registrerat. Då blir det bökigare, säger han.

Han betonar att de utreder händelsen förutsättningslöst. Fågelkollision är bara en av de möjliga orsakerna.

– Vi har tagit hand om minnesenheterna, de är flera stycken, och bärgat motorn. Nu ska vi undersöka dem med hjälp av olika aktörer, säger han.

Kan inte spara all data

En kamera filmar vad som sker omkring planet. Men det finns inte minneskapacitet att spara all data, enligt Stefan Carneros.

– Kameran är så pass smart – eller osmart – att den bara sparar det som är intressant beroende på vilket flygläge planet befinner sig i. Den filmar inte hela flygningen. Om programmet menar att det råder ett intressant flygfall så finns det med, annars inte.

Ett ytterligare steg är att försöka analysera till exempel motorns varvtal. Har den plötsligt tappat varv och därefter velat öka kan det vara ett tecken på att något sugits in.

– Vi kan titta på vilka styrsignaler den har fått och följa kedjan. Men då blir det lite mer komplicerat, säger han.

Läs mer: Flygplansmotorer sårbara vid fågelkrockar

Piloten, tekniker och övriga inblandade har intervjuats av SHK men Stefan Carneros vill inte gå in på vad som har sagts.

Hur ser tidsplanen för utredningen ut?

– Nu ska vi skyndsamt titta på dels på motorn och dels på datautläsningen från minnesenheterna. Det gör vi i veckan. Sen beror tidsåtgången på hur många steg som krävs för att läsa ut datan och i vilket skick minnena är. De är rejält tillknycklade och ganska brända. I ett par fall måste vi nog flytta över minneskretsen till en frisk enhet. Funkar inte det så får vi fråga någon med ännu tjockare glasögon. De tidigaste resultaten kan vi ha i slutet av veckan, om allt går bra, säger han.

Tillverkaren Saab agerar rådgivare i utredningen.

– De är kunniga men är samtidigt ett företag som har sina egna intressen. Samtidigt måste vi använda dem som kan mest om maskinen. Det är möjligt att vi även kommer att använda oss av oberoende experter, säger han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt