Utbytbara batterier ger el-grävmaskinen dygnet runt-kapacitet

2021-06-17 11:18  

En eldriven grävmaskin som du kan byta batteri på när det är slut. Det är vad Honda och Komatsu ska få ut på marknaden inom ett år.

Japanska Komatsu tillhör de stora tillverkarna av industrimaskiner. Men där Caterpillar, Hitachi, Hyundai och JCB alla har presenterat olika former av eldrift för sina maskiner har Komatsu hållit en lägre profil.

Förvisso har man sedan länge använt hybridteknik för att minska bränsleförbrukningen och i Japan har tillverkaren visat upp en batteridriven minigrävare – men i stort har det hittills varit förbränningsmotorer som gällt.

Nu kommer dock ett konkret exempel på en grävmaskin med eldrift. Dock handlar det inte heller denna gång om någon av de rejälare maskinerna för skog eller anläggning utan en mikro-grävare.

Batterierna byts ut när de ska laddas

Tillsammans med Honda ska Komatsu utveckla en maskin som kan använda sig av utbytbara batteripack. Men inte bara det, tanken är att de båda företagen ska etablera ett slags batteridelningssystem för underhålls- och byggnadsindustrin.

Läs mer: JCB presenterar en vätgasdriven grävmaskin

Grävmaskinen, Komatsu PC01, beskrivs som en liten och smidig enhet för kompakta utrymmen eller när det krävs precision. Men i stället för en förbränningsmotor har företagen nu petat ner en elmotor som drivs av Hondas ”Mobile Power Pack”.

Foto: Honda/Komatsu

Fördelarna ned eldriften är att man dels minskar störande ljud – samt det uppenbara att maskinen inte bidrar till luftföroreningar eller koldioxidutsläpp vid användning. Att man dessutom har utbytbara batterier innebär att maskinen i stort går att använda dygnet runt utan långa laddtider.

Större maskiner ska också bli eldrivna

Målet är att den batteridrivna grävmaskinen ska vara ute på marknaden innan april 2022, men det är som ovan nämnt bara en del i samarbetet. De båda japanska företagen vill även verka för att visa hur utbytbara batterier kan ge mer hållbara samhällen. Detta genom att använda standardiserade och utbytbara batterimoduler. 

På lite längre sikt ska även övriga maskiner upp till ett ton konverteras till batteridrift och tillsammans med Hondas olika el-skotrar samt eventuellt andra intressenters alternativ så siktar de båda företagen på att etablera ett växande ekosystem för batteribytar-fordon.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt