USA-dieslar siktar på Europaspår

2008-10-09 15:57  

De båda amerikanska tillverkarna av tunga diesellok tar nu sikte på de europeiska järnvägsnäten. Växelström i det dieselelektriska systemet och hybriddrift ska göra dem attraktiva.

Den före detta GM-ägda loktillverkaren EMD har visserligen sålt lok i Europa i flera år, men nu satsar både EMD och konkurrenten GE Transportation på att sätta in växelströmsgeneratorer i loken.

På järnvägsmässan Innotrans i Berlin i slutet av september presenterade GE sin senaste version av Powerhaul, med 16-cylindrig dieselmotor som driver en växelströmsgenerator. Drivningen styrs individuellt på axel på det sexaxliga loket.

Loket drar 9 procent mindre bränsle än tidigare modeller, något som GE räknar ihop till en besparing på 1,1 miljoner liter under lokets livstid.

EMD, Electro Motive Diesel som förkortningen numera ska uttydas, kommer med en europeisk version av storsäljaren Klass 66, som europaanpassas med växelströmsdrift och drivstyrning.

Och GE uppger att man är nära att kunna visa en prototyp till ett hybridlok som återför ström till batterier vid inbromsning. Omkring 2010 räknar man med att kunna starta prov med ett sådant hybridlok.

Håkan Abrahamson

Mer om: Järnväg Diesel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt