Fordon

USA-dieslar siktar på Europaspår

GE Transportations Powerhaul
EMD Klass 66

De båda amerikanska tillverkarna av tunga diesellok tar nu sikte på de europeiska järnvägsnäten. Växelström i det dieselelektriska systemet och hybriddrift ska göra dem attraktiva.

Publicerad

Den före detta GM-ägda loktillverkaren EMD har visserligen sålt lok i Europa i flera år, men nu satsar både EMD och konkurrenten GE Transportation på att sätta in växelströmsgeneratorer i loken.

På järnvägsmässan Innotrans i Berlin i slutet av september presenterade GE sin senaste version av Powerhaul, med 16-cylindrig dieselmotor som driver en växelströmsgenerator. Drivningen styrs individuellt på axel på det sexaxliga loket.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här