Uppstickarbolaget lanserar svenskt elfordon

2016-11-25 17:10  

Småländska Carvia har lanserat ett nytt, eldrivet arbetsfordon som ska tillverkas i Västervik. Om fyra år räknar man med att producera 900 fordon om året.

Carvia AB startades för fyra år sedan, med syfte att utveckla ett helt nytt elektriskt arbetsfordon för tillverkning i Sverige.

– Hjärtat i företaget finns i Västervik, där vi har sju anställda. Men utvecklingsarbetet har bedrivits i nära samarbete med specialister i såväl Sverige som Tyskland och Kina, så det är betydligt fler inblandade i den färdiga produkten, säger Carvias vd Mattias Johansson.

Nu har man lanserat arbetsfordonet PRO4, en helelektrisk lätt lastbil med toppfarten 80 kilometer i timmen och upp till 40 mils räckvidd.

– Vi har byggt fordonet i stort sett från grunden. Till exempel är chassit helt egenutvecklat, vilket betyder att vi kunnat göra det starkare och med längre livslängd än befintliga motsvarigheter. Det i sin tur möjliggör fler applikationer: det här är inte en stor lastbil, men heller inte ett litet el-arbetsfordon. Vi ser det som ett multifordon i mellanklassen, säger Mattias Johansson.

Bland möjliga applikationer nämner han lättare snöröjning, saltspridning, och olika typer av lastboxar med vilka fordonet kan användas som rullande verkstad. Batteripaketet ska kunna driva olika elektriska redskap.

– I den planerade produktionen av tillbehör finns även en semitrailer för transport till butiker i stadsmiljö. Vi vänder oss till flera olika målgrupper som hantverkare, transportföretag och kommuner, säger Mattias Johansson.

Närmast ska man ta fram en produktionsprototyp och få typgodkännande som lätt lastbil, körbar med B-kort, i början av 2017.

– Och så etablerar vi en mindre monteringsfabrik här i Västervik, säger Mattias Johansson.

På helåret 2018 räknar Carvia med att tillverka 50 fordon, för att 2019 tiodubbla antalet till 500 fordon. Året därefter ska man producera cirka 900 fordon.

– Ungefär där ligger vår peak eftersom vi söker typgodkännande i små serier om 1 000 fordon. Redan nästa år räknar vi med att fördubbla personalantalet från dagens nivå, och 2020 ska vi ha 75 anställda på fabriken i Västervik, säger Mattias Johansson.

PRO4

Drivlina: Två AC-motorer (en fram och en bak) med total maxeffekt på 60kW. Automatväxel och permanent fyrhjulsdrift.

Batteri: Litiumjon, 48 kWh.

Längd: 408 cm

Bredd: 161 cm

Höjd: 242 cm

Hjulbas: 296 cm

Tjänstevikt: 1 600 kg inklusive batterier

Maxlast: 1 000 kg

Lastutrymme standardbox: 2,65 m³

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt