Uppföljare till Blackbird-planet på gång

2017-06-13 14:00  

Det obemannade flygplanet är uppföljaren till legendariska SR-71 Blackbird. Efter lång tystnad bekräftar Lockheed Martin att SR-72 kommer bli verklighet. Med en kombination av jet- och raketmotorer ligger Mach 6 plötsligt inom räckhåll.

Det kan kännas märkligt att USA:s flygvapen jobbar på en uppföljare till ett spionplan som lyfte 1964 – men SR-71 Blackbird är en älskad ikon som flög i nära 25 år.

En maxhastighet på Mach 3,3 gör Blackbird till det snabbaste jetplanet som har sett aktiv tjänstgöring. Bara det raketdrivna experimentplanet X-15 har varit snabbare.

Räckvidden på 540 mil tillsammans med maxhöjden på 25 900 meter gjorde Blackbird till en av kalla krigets vassaste schackpjäser. Lockheed Martins avdelning Skunk Works låg bakom originalet, och sedan 2000-talet har de arbetat på uppföljaren, tillsammans med flygvapnet och Defense Advanced Research Projects Agency.

Under många år har Lockheed Martin talat tyst om projektet, men nu bekräftar Skunk Works att SR-72 kommer bli verklighet.

– De senaste 20 åren har vi sagt att hypersoniska plan (över Mach 5) ligger två år bort, men allt jag kan säga nu är att tekniken är mogen. Och vi, tillsammans med DARPA och flygvapnet, jobbar för att få överlämna den här kapaciteten till våra krigare så snart som möjligt, säger Rob Weiss, chef för Lockheed Martins Skunk Works till Popular Mechanics.

Läs mer:

Läs mer: Världens snabbaste jetflygplan

SR-72 är ett obemannat plan som utöver spaning även ska kunna ha rollen som attackplan. Nu bekräftar Lockheed Martin att den drivkälla de har testat mellan 2013 och 2017 rör sig om ett ”Rocket Combined Cycle propulsion system”.

RBCC kombinerar två drivkällor. Den luft som samlas in av scramjetmotorerna komprimeras ytterligare av en raketmotor. Tillsammans ska de ge en topphastighet på Mach 6. Flygplanet kommer vara tvåmotorigt, och ska storleksmässigt motsvara originalet – Blackbird. Lockheed Martin räknar med att SR-72 ska vara i luften under 2030-talet.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt