Fordon

Uppfinnarna ett steg närmare 17 miljoner från Volvo Personvagnar

Volvo Personvagnar ville att tvisten om de två teknologernas uppfinning skulle avgöras i skiljenämnd, skilt från de allmänna domstolarnas offentlighet. Göteborgs tingsrätt har beslutat tvärtom, i dag har det beslutet vunnit laga kraft. Men vissa uppgifter är fortsatt sekretessbelagda.

Publicerad

De två teknologerna uppfann trötthetsvarningssystemet Driver Alert Control när de gjorde sitt examensarbete hos Volvo Personvagnar. De överlät rätten till uppfinningarna till bolaget och fick 122 106 kronor var. Tio år senare kom de på att de som civilingenjörer hos Volvo borde ha en större del av vad bolaget tjänat på deras uppfinning.

De stämde Volvo för ett år sedan och krävde 8,7 miljoner kronor var. De är medlemmar i Sveriges Ingenjörer och de var tidigare studerandemedlemmar i förbundet. Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, företräder dem.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här