Fordon

Uniti vill rekonstruera sig ur krisen – med annonstavlor

Lewis Horne, vd för Uniti. Foto: Johan Nilsson/TT

Planen var att rädda elbilstillverkaren Uniti med hjälp av annonstavlor på bilar och laddare. Men Covid-19 kom emellan.

Publicerad

Uniti grundades 2016 med målet att bygga en liten elbil för urbana persontransporter. I november stod det klart att företaget hamnat i rejäl ekonomisk knipa sedan det egna kapitalet förbrukats och revisorn valt att kliva av efter en ”kundutvärdering”.

Nu rapporterar Breakit att Uniti har ansökt om företagsrekonstruktion. Om tingsrätten godkänner åtgärden blir det möjligt för företaget att bland annat söka nytt kapital utan att riskera konkurs.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här