Fordon

Ultraljud avslöjar räl som riskerar spricka

Internrevisionschefen på Trafikverket tror inte att bristerna i underhållet av svenska järnvägar beror på sammanslagningen av Vägverket och Banverket 2010 utan mer på bland annat bristande resurser. Foto: TT

Ultraljudskontroller och byte av rälsdelar. Så hanterar Trafikverket gammal räl med inbyggda defekter.

Publicerad

Över 120 mil av det svenska järnvägsnätet är lagd med en typ av räl som kan spricka. Det rapporterade SVT i går.

Rälsen tillverkades i Domnarvet under perioden åren 1976 till 1982. Det handlar om så kallad SJ50 räls, som väger 50 kg per meter. Produktionsmetoden visade sig i efterhand kunna ge defekter i stålet som på sikt kan utvecklas till vertikala sprickor inuti materialet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här