Tyskland redo att stödja europeiskt batterikonsortium

2019-09-09 11:00  
Foto: Siemens

Europa måste satsa på fordonselektrifiering. Det menar Tysklands finansminister som under fredagen sa att landet är redo att ge mer bidrag till en europeisk batteriindustri.

I Tyskland är bilindustrin inte bara en stor del av ekonomin – det är även en del av landets dna. Och när vi nu glider över i en allt snabbare elektrifiering av fordonsindustrin så innebär det en ny utmaning. Tidigare vände sig Europas biltillverkare till de enorma underleverantörerna Bosch, Continental och Siemens för att få den nya teknik som skulle hjälpa till att sänka utsläppen. Men elektrifieringen innebär att bilföretagen istället får ett allt större beroende av asiatiska batteritillverkare. Och det oroar.

Under fredagen sa Peter Altmaier, finansminister i Tyskland, att de förbereder en miljard euro i stödåtgärder för att ”förbättra och bevara” bilindustrins värdekedja i Europa. Det rapporterar Reuters.

– Tyskland och Europa behöver utveckla och bygga konkurrenskraftiga, innovativa och miljövänliga battericeller, sa finansministern.

Läs mer: Trots upphandlingsstrulet – ingen försening för batterifabriken

Sedan tidigare är det klart att Tyskland redan för diskussioner med andra EU-länder om två batterikonsortier. Eller som man kallar det ”viktiga projekt för det gemensamma europeiska intresset”. 

– På bara ett år har vi lyckats med att få fart på två stora europeiska battericellsprojekt. Det här visar styrkan som EU-medlemsstater och företag kan uppbringa tillsammans, sa Peter Altmaier.

Hans uttalanden kom efter ett möte där företag och politiker från Frankrike, Polen, Italien, Finland, Belgien, Sverige, Slovakien, Spanien och Tyskland deltagit. Reuters skriver att även om det officiellt inte har sagts vilka företag som ingår i dessa konsortier är BMW, BASF, Varta och BMZ företag som förts på tal. Northvolt och Saft är två företag som EU-projektet European Battery Alliance listar som ”industriprojekt”.

I fredags fick vi även reda på att Volkswagen startar ett samriskbolag med Northvolt. Detta bolag ska bygga en ny batterifabrik i tyska Salzgitter.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt