Tyska vätgasplanet ska lyfta 2025

2021-07-07 13:10  
Tyska H2Fly och Deutsche Aircraft vill inom fyra år kunna demonstrera ett fungerande passagerarflygplan som drivs av vätgas. Foto: Deutsche Aircraft

Ett bränslecellsdrivet passagerarflyg med plats för 40. I Tyskland ska Deutsche Aircraft samt H2Fly få drömmen om vätgasflygplan att lyfta.

Bränsleceller och vätgas spås kunna spela en viktig roll i flygindustrin. Detta som ett elektrifieringsalternativ på lite längre flygningar. Ett par som vill göra detta till verklighet är de tyska företagen H2Fly samt Deutsche Aircraft. De två har ingått samarbete med målet att inom fyra år kunna demonstrera ett fungerande passagerarflygplan som drivs av vätgas.

Det demonstrationsplattform man ska använda utgår från ett flygplan av typen Dornier 328. I grundutförande så väger detta 9 100 kilo och drivs av två stycken Pratt&Whitney-motorer. Efter sin transplantation ska dessa vara utbytta mot ett bränslecellssystem som ska klara av att producera 1 500 kW, motsvarande 2 039 hästkrafter. Det innebär då enligt de båda företagen att deras flygplan får ”högst effekt någonsin” av alla vätgasalternativ.

Det kan jämföras med Zeroavia som håller på att utveckla ett 19-sitsigt plan med 1 200 kW.

Läs mer: Volvo: Därför satsar vi på vätgas

I projektet ska de båda företagen utöver att integrera vätgas-bränslecellssystemet även definierade de tekniska-  och certifieringsmässiga kraven för att tekniken ska klara EASA:s klassning för större flygplan (CS25).

– Flyget ger enorma möjligheter för mänskligheten, men i dagsläget så kommer de till en rejäl kostnad för vår planet. Vätgas och bränslecellstekniken ger en möjlighet för oss att helt eliminera kol- och kväveoxidutsläpp från regionalflyg och tekniken är närmare verklighet än vad många förstår, säger Josef Kallo, grundare och vd H2Fly i ett uttalande.

H2Fly må kanske inte vara så känt i vidare kretsar, men det är inte något nystartsföretag. De har arbetat med utvecklingen i 16 år och 2011 vann de Nasas tävling Green Flight Challenge med ett fyrsitsigt flygplan. Detta plan, baserat på Pipistrel Taurus G4, innehar rekordet för längsta vätgasdrivna flygning samt är noterat som första vätgasplanet med passagerare.

Läs mer: H2 Green Steel satsar på fossilfritt stål – men slopar pilotsteget

Men det är historia nu och tanken är alltså att skala upp för att kunna demonstrera sin teknik på riktigt 2025. Runt decennieskiftet 2030 är målet att ha gått vidare från det gamla Dornier-planet till ett 40-sitsigt alternativ. Där nämner H2Fly att maxeffekten behöver vara på tre MW (4 078 hästkrafter) och att man då ska kunna nå räckvidder på 1 850 kilometer i marschhastighet om 520 km/h. Något som skulle göra det möjligt att flyga från Stockholm till Milano.

Deutsche Aircraft/H2Fly är dock inte ensamma om att satsa på passagerarplan med vätgasdrift. Utöver Zeroavia, som flyger med svenska bränsleceller, är Universal Hydrogen en aktör. De senare har konverterat ett Dach-8 plan som de hoppas ska vara redo för kommersiell användning redan 2024.

Se H2Fly:s Hy4-plan i drift här nedan

Felix Björklund

Mer om: Vätgas Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt