Tyska tåg kör till London

2010-09-02 14:49  
Tyska ICE3 ska testa kanaltunneln.

Tyska snabbtåget ICE ska i oktober testköra i tunneln under Engelska kanalen med sikte på London. För att klara säkerhetskraven måste reglerna ändras.

Den brittiska regeringen tänker sälja ut en 30-årig koncession som öppnar för andra järnvägsoperatörer än Eurostar Group att bedriva trafik från europeiska kontinenten till London via kanaltunneln.

Åtgärden är ett led i att dra in medel för att täcka landets budgetunderskott på 155 miljarder pund. Flera aktörer ska ha lämnat in anbud, och tydligast med att vilja ta upp konkurrensen med Eurostar är tyska Deutsche Bahn.

Redan den 19 oktober ska man göra de första testfärderna med det tyska snabbtåget ICE 3 genom tunneln.

Problemet idag är att tåget inte uppfyller de säkerhetskrav som gäller, och som i praktiken har upphävt all konkurrens med Eurostar.

Reglerna föreskriver nämligen att tågen måste vara 375 meter långa så att passagerarna i en nödsituation ska kunna gå genom hela tåget och nå en nödutgång till evakueringstunneln.

Eurostartågen är just 375 meter långa, medan ICE-tågen endast mäter 200 meter.

- En idiotisk regel, kommenterar chefen för Deutsche Bahn Rüdiger Grube. Vi tillåts köra i alptunnlar utan restriktioner, men inte i kanaltunneln.

Men nu ser det ut som om regelverket kommer att ändras, vilket även gör det möjligt för franska TGV-tåg att bjuda på trafiken.

Ännu en regel måste uppfyllas, nämligen att tåget ska kunna delas och köra åt var sitt håll om det skulle behövs. Vagnar och förarhytter måste också kunna stå emot en brand i tunneln under minst 30 minuter. Dessa krav anser sig tyskarna kunna uppfylla.

Deutsche Bahn räknar med ett att kunna transportera 1,1 miljoner passagerare från Köln och Frankfurt, via Bryssel direkt till London från 2013.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL