Tyska super-elbilen Elektron One ska byggas i Italien

2020-06-10 09:03  

Fyra elmotorer levererar 1 341 hk, eller cirka 1 000 kilowatt. Det ska ge 0-100 km/h på 2,1 sekunder, och en toppfart över 400 km/h.

Östtysk bildesign får många att tänka på tvåtaktsmotorer och karossdelar av hårdplast, men Dresden-baserade Elektron Innovativ är något helt annat. Nu har tillverkaren avslöjat detaljer om sin kommande modell Elektron One, och enligt Motor1 får den tvåsitsiga super-elbilen en prislapp på mellan 3,4- till 3,6 miljoner kronor.

För pengarna får man en bil med fyra elmotorer som tillsammans utvecklar 1 341 hk (cirka 1 000 kilowatt). Det ska ge 0-100 km/h på 2,1 sekunder en och toppfart som ligger över 400 km/h. Tillverkaren avslöjar inget om batteristorlek eller bilens räckvidd. Inneslutningen av föraren – bilens monocoque – är tillverkad av en komposit gjord på kolfiber, aramid och biofiber. Givetvis har Elektron One även bromskraftåtervinning. Annan teknik är ansiktsigenkänning.

Bolaget har hittills bara visat en prototyp, men de har ambitionen att ta med fordonet till nästa upplaga av bilmässan i Genève.

Läs mer: Lotus nya elbil får 2 000 hästkrafter

Elektron Innovativ säger att de har för avsikt att tillverka 140 exemplar årligen – och den stora överraskningen är att den tyska bilen inte ska tillverkas i Tyskland.

Bolaget har förlagt produktionen till samma trakter som Ferrari och Lamborghini i Italien. Elektron Innovativ jobbar också på att få till ett Formel E-team under namnet Scuderia-E.

Läs mer: Pininfarina släpper extrem version av sin super-elbil

När det kommer till framtida fordon så håller bolaget sin dörr tämligen öppen.

– Elektron skapades för att vara ett sportbilsmärke. Jag planerar inte att tillverka någon 4-dörrarsmodell. Om det skulle finnas en sådan tanke i framtiden så skulle jag kunna tänka mig att göra det under ett annat systermärke. Men när det kommer till tvåhjuliga fordon så skulle jag kunna tänka mig att se Elektrons logga på tanken till en e-superbike. Det skulle vara underbart, säger företagets grundare Armağan Arabul.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt