Tyska ministern kräver nationell vätgasstrategi

2020-05-14 11:13  

Europa har en svag infrastruktur för bränslecellsfordon, men nu ska Tyskland ändra på detta. Forskningsministern kräver att regeringen omgående klubbar en nationell vätgasstrategi.

Hyundai var först med en serietillverkad bränslecellsbil, och de japanska fordonstillverkarna ser vätgas som en väsentlig del av framtidens transporter – inte minst de tunga. Europa har dragit fötterna efter sig när det kommer till bränslet, men nu börjar det röra på sig. Bland annat har AB Volvo gått ut med att de nu satsar på bränsleceller – och BMW väljer vätgasen som ett komplement till bolagets batteridrivna elbilar.

Den europeiska infrastrukturen kring vätgasen lämnar en del att önska, och Tyskland vill skynda på utvecklingen. De är det tongivande EU-landet inom transportområdet och nu trycker deras forsknings- och utbildningsminister på för ett snabbt regeringsbeslut kring en nationell vätgasstrategi – något som enligt tidigare planer skulle ha funnits på plats redan för ett år sedan.

– Med den här utvecklingen har vi inte råd att slösa mer tid. Det är därför viktigt att den här strategin kan bli antagen så snabbt som möjligt, säger Anja Karliczek, forsknings- och utbildningsminister för CDU, till Handelsblatt enligt Clean Energy Wire.

Läs mer: Därför satsar AB Volvo till sist på bränsleceller

Även kristdemokraternas samarbetsparti SPD vill se en ambitiös plan för vätgasen. Det utkast som nu finns är dels inriktad på grön vätgas, framställd med förnybar energi – samt blå vätgas, som utgår från infångad kol. SPD vill att Tyskland under de kommande tio åren ska öka sin kapacitet för att producera den gröna vätgasen till minst 10 000 megawatt. Partiets arbetsgrupp efterlyser även storskaliga projekt på europeisk nivå med en produktionskapacitet motsvarande minst 100 megawatt per anläggning.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt