Tyska forskare: Så sjönk Estonia

2008-01-15 15:27  
M/S Estonia

Estonia sjönk därför att besättningen körde färjan för hårt, bogvisiret klarade inte påfrestningarna från de höga vågorna och dessutom girade fartyget, vilket orsakade kapsejsning. Det menar tyska forskare.

Det tyska magasinet Der Spiegel avslöjade nyligen resultat fråntyska simuleringar av Estonias förlisning.

Undersökningarna bekräftar till stora delar det sjunkscenario som den Internationella haverikommissionen, JAIC, kom fram till 1997.

Farten var för hög, bogvisiret lossade och besättningens gir åt motsatt sida till slagsidan, åt babord, gav Estonia ”dödskyssen” eftersom stora mängder vatten kom in på bildäck, skriver tidningen.

Det scenario man kommit fram till är att bogvisiret slets av under stress och att bilrampen bakom den inte utgjorde något hinder för det iskalla vattnet att strömma in.

Om rampen öppnades eller inte alls eller bara lite är något som länge diskuterats bland Europas stabilitetsexperter, bland annat Glasgow-mötet i maj 2007, då ett seminarium om hur Estonia sjönk hölls.

På uppdrag av svenska regeringen
Forskarna bakom de modellförsöken som der Spiegel redovisar är verksamma vid skeppsinstitutet Hamburg Ship Model Basin, HSVA, och Hamburgs Tekniska Universitet, TU. De arbetar på uppdrag av Vinnova och svenska regeringen med att fastställa färjans sjunkförlopp. Gruppen leds av Petri Valanto vid HSVA och Stefan Krüger vid TU.

Av 989 passagerare och besättningsmän ombord klarade sig bara 137. Det faktum att så många omkom berodde bland annat på att evakueringsvägarna blockerades på grund av Estonias slagsida, i strid mot internationella sjösäkerhetsregler, anser de tyska vetenskapsmännen.

Liksom det svenskledda forskarlaget som har ett identiskt uppdrag från Vinnova, menar Petri Valanto och hans team att Estonias förlisning börjar tidigare än vad JAIC kom fram till.

Enligt tyskarna inleddes detta exakt klockan 1 på natten till den 28 september 1994 – 14 minuter tidigare än vad som tidigare sagts.

Allt ska vara klart i slutet av mars
De tyska forskarna ska slutredovisa sina resultat i en rapport i slutet av mars i år.

Det svenskledda konsortiet består av SSPA (före detta Statens skeppsprovningsanstalt) i Göteborg, Chalmers samt Strathclyde-universitet i Glasgow och Marin, SSPA:s motsvarighet i Nederländerna.

I slutet av januari planeras SSPA-forskarna att göra avgörande prov med modellfartyg i Göteborg.

Redan i höstas stod det klart att de frångått en av de teorier de tidigare arbetat med, nämligen att färjans förlisning orsakades av ett hål i skrovet.

Även SSPA-gruppen ska vara färdig med sin slutrapport i mars i år och därefter planerar Vinnova hålla en öppen konferens om resultaten.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt