Tyska biljättar i ny dieselskandal – avgastester på människor

2018-01-29 13:58  
BMW, Daimler och Volkswagen i ny dieselskandal. Foto: TT

De tyska biljättarna BMW, Daimler och Volkswagen har dragits in i en ny dieselskandal, den här gången med såväl människor som apor involverade.

(Artikeln har uppdaterats)

Daimler försöker nu utröna hur projekten kunde få genomföras och den tyska regeringen fördömer testerna.

De tyska medierna Süddeutsche Zeitung och Stuttgarter Zeitung har läst en rapport från EUGT, ett forskningsorgan som finansierades av bland andra BMW, Daimler och Volkswagen. Där framgår att man under perioden 2012_15, för att kartlägga avgasers farlighet, använde sig av ett 20-tal försökspersoner i Aachen. De fick inandas kväveoxid, en giftig gas som bland annat finns i dieselavgaser.

Uppgifterna kommer bara ett par dagar efter att The New York Times avslöjat att EUGT 2014 låtit stänga in apor i ett lufttätt rum i Albuquerque. Djuren hölls lugna med hjälp av tecknade tv-serier, samtidigt som avgaser från en dieseldriven Volkswagen Beetle pumpades in i rummet. Syftet ska enligt tidningen ha varit att visa att diesel inte är så farligt.

Läs mer: Högsta VW-chefen om apskandalen: Motbjudande!

Alla tre biljättarna tar nu avstånd från EUGT, som numera är nedlagt, och dess metoder.

”Jag kommer att göra allt i min makt för att säkerställa att detta utreds i detalj”, förklarar VW:s styrelseordförande Hans Dieter Pötsch i ett pressmeddelande.

”Vemhelst som är ansvarig för detta måste självfallet ställas till svars”.

Daimler säger sig vara skakat, och har inlett en utredning av hur det hela kunnat få hända.

För Volkswagen får ”dieselgate”-skandalen ny aktualitet. 2015 avslöjades hur företaget hade fuskat med utsläppstester för mer än elva miljoner bilar, för att det skulle verka som att de släppte ut mindre avgaser än de egentligen gjorde.

Fredrick Federley (C) var ende svensk i den utredningskommitté som EU-parlamentet tillsatte efter VW-skandalen, som riktade kritik mot både kommissionen och flera medlemsstater.

Läs mer: Studien visar: Nytt utsläppstest inte verkligt nog

EUGT var inte uppe på kommitténs bord alls. Federley ser en ”gigantisk mörkläggning” från bilföretagens sida.

– Man får ställa sig frågan, återigen, vad medlemsstaterna har vetat och vad kommissionen kan ha vetat. Där är stora frågetecken, säger han till TT, samtidigt som han ställer sig frågan vad Tyskland har känt till.

– Vi kanske inte behöver en ny kommitté, men på något sätt behöver vi titta närmare på frågorna. Inte bara Tyskland, som själva har enorma intressen i företagen.

Den tyska regeringen fördömer testerna i starka ordalag, och förväntar sig en förklaring av BMW, Daimler och Volkswagen.

– Jag fördömer starkt dessa avgastester. Detta skadar trovärdigheten hos bilindustrin ännu en gång, säger transportministern Christian Schmidt.

VW-skandalen blev en tung belastning för den tyska bilindustrin. Den spred sig från USA till Europa och resten av världen, och bilföretagen har hittills tvingats avsätta hundratals miljarder för rättsprocesser och återkallanden av fordon.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL