Tyska bilar går emot EUs kylmedelskrav

2013-03-08 15:47  

Tyska biltillverkare med Daimler i spetsen tänker gå emot EUs krav på ett miljövänligare kylmedel i klimatanläggningarna.

Daimlers utvecklingschef Thomas Weber säger till Automotive news att flera tyska biltillverkare har beslutat att inte använda ett nytt kylmedel, HFO-1234yf, som klarar EUs kommande krav på låg koldioxidbelastning.

Orsaken är att man bedömer kylmedlet vara allt för brandfarligt.

Utvecklingen av det nya kylmedlet har tagit tio år. Det ska ersätta medlet R134a, som har ett s k GWP-värde på 1430, det vill säga 1430 gånger högre än koldioxid. HFO-1234yf har ett GWP-värde på 4.

EU kräver att kylmedlen får ha ett GWP-värde på max 150 år 2017. Övergången till nya kylmedel inleddes i år.

Weber sa vid bilmässan i Geneve att de tyska biltillverkarna inte vill ha detta brandfarliga ämne i bilen, och han säger sig ha stöd även av Audi, BMW, Porsche och Volkswagen.

Företaget Honeywell, som tillverkar HFO-1234yf, svarar att det finns många andra brandfarliga material under motorhuven på en bil och anklagar Daimler för att säga nej till medlet eftersom det är dyrt.

Weber säger till Automotive news att Daimler bereder sig på att betala för att man bryter mot EU-direktivet, men vill inte kalla avgiften för böter.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt