Tysk kemijätte planerar batterifabrik i Finland

2018-06-11 12:57  
BASF producerar katodmaterial till litiumjonbatterier. Ett av dessa material utgörs av kobolt. Foto: Richard Treptow / Photo Researchers / IBL Bildbyrå

Den tyska kemikoncernen BASF överväger att bygga en fabrik för tillverkning av katodmaterial i finska Harjavalta.

Beslutsfattare inom EU vill få igång produktionen av litiumjonbatterier i Europa. Mindre än en procent av världens samlade produktion tillverkas i dagsläget i europeiska länder. Men flera nya fabriker är på gång.

Svenska Yle berättar nu att tyska kemikoncernen BASF planerar att etablera en fabrik i Harjavalta. Stadsstyrelsen har under måndagen ett extrainsatt möte där frågan om att överlåta en tomt ska upp till beslut.

Läs mer: Klartecken för Northvolt: Nu kan fabriken byggas

Ett intentionsavtal ska kunna vara i kraft i början av november, rapporterar public service-bolaget men betonar att BASF ännu inte har bestämt sig utan också överväger andra platser i Europa. Slutgiltigt beslut väntas i till hösten. Harjavalta ligger cirka elva mil norr om Åbo.

Det som ska tillverkas är inte kompletta battericeller utan katodmaterial. BASF inledde i fjol exklusiva förhandlingar med den ryska gruvjätten Norilsk Nickel kring produktionssamarbete.

Läs mer: Elbilsjätten planerar batterifabrik i Europa

Norilsk Nickel är en av världens största producenter av bland annat nickel och koppar och har redan en anläggning för separering av ädelmetaller från andra metaller i Harjavalta. Norilsk Nickel producerar även kobolt, också det en viktig ingrediens i litiumjonbatterier.

BASF är i dag en av de stora leverantörerna av katalysatorer, bland annat till bilar med förbränningsmotor. Företaget förser redan USA och Asien med katodmaterial genom en anläggning i Ohio. De vill nu möta den ökande efterfrågan på batterier till elbilar genom en anläggning även Europa.

Johan Kristensson

Mer om: Batterier Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt