Tvåtakt och fyrtakt i samma motor

2008-04-01 15:14  

En hybridbil består av en explosionsmotor och en elmotor. Men nu kommer hybriden som istället har två slags bensinmotorer. Det är den engelska motortillverkaren Ricardo som konstruerat motorn som kan kopplas om mellan att vara en tvåtaktare och en fyrtaktare.

Den nya hybridmotorn, som byggts och testats som prototyp, drar nytta om de båda motortypernas respektive fördelar. Fyrtaktaren är mest effektiv med full gas i full fart, medan tvåtaktaren är bäst på att segdra med tung last i låga hastigheter. Samtidigt är tvåtaktaren enkel och har fler hästkrafter per kilo, medan fyrtaktaren kräver en större och tyngre motor för motsvarande effekt.

Tanken är att bensin-bensinhybriden i normalfallet ska tuffa på i marschfart med fyrtaktaren inkopplad. Men så fort det behövs lite mer ös ställs mortorn om till en tvåtaktare.

Men det är inte helt enkelt att tillverka en sådan motor; flera har försökt de senaste tjugo åren. Men först med dagens datorstyrda teknik har det blivit möjligt, hävdar Ricardos chefstekniker Neville Jackson.

Många detaljer har behövt anpassas för att funka i det nya konceptet; kompressor, insprutningssystem, tändning, in- och utloppskanaler, ventilstyrning, kolvtopp med mera. Bensin utan oljeinblandning, övertryck i inloppet, styrda ventiler, och specialformad kolvtopp gör att den annars så ”smutsiga” och ineffektiva tvåtaktaren blir rumsren.

Prototypen har byggts kring en 2,1 liters V6:a med elektrohydrauliska ventiler, där förbränningsvillkoren i varje cylinder datorstyrs individuellt. Det gör det möjligt att koppla om mjukt mellan fyrtaktsläge och tvåtaktsläget utan att det märks.

I testbänken har motorn körts med prestanda som motsvarar en bensindriven V8:a med närmare 4 liters cylindervolym, mycket tack vare tvåtaktarens högre vridmoment. Det betyder att den mindre och lättare bensinhybriden drar 25 procent mindre bränsle, och släpper ut motsvarande mindre mängd koldioxid (från 260 till 190 gram per kilometer), utan försämrade köregenskaper.

Nu, när prototypen körts i testbänk med goda resultat, söker Ricardo sponsorer för att tillverka motorn i en nollserie som kan testas i riktiga fordon under verkliga förhållanden.

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt