Tusentals miljarder för EUs nya järnväg

2011-03-28 13:40 Håkan Abrahamson  
EU vill se en kraftig utbyggnad av spår för höghastighetståg. Här Siemens snabbtåg Velaro. Foto: Siemens

2050 ska våra resor i Europa ske med tåg när vi färdas 300 km eller mer. Den nya järnvägen kommer att kosta tusentals miljarder kronor.

EU-kommissionen presenterar idag en plan (Transport 2050) för hur transporterna inom unionen ska ske på ett sätt som minskar miljöbelastningen och minskar oljeberoendet med 60 procent fram till 2050.

Enligt planen ska 50 procent av gods- och persontransporterna bort från vägarna vid medellånga resor, 300 km eller mer. Senast 2030 ska järnväg och sjötransporter ha tagit över 30 procent av trafiken från bilvägarna.

Med Transport 2050 vill EUs transportkommissionär Siim Kallas visa att rörligheten inom unionen visst kan öka trots att vi minskar oljeberoende och miljöbelastning.

I en intervju i tidningen Die Welt säger Siim Kallas att den ambitiösa satsningen på järnvägar kräver stora satsningar från såväl det privata näringslivet som de enskilda medlemsstaterna.

Enligt Die Welt är kostnaden bara för att bygga ut ett stomnät fram till 2020 omkring 5000 miljarder kronor. Av dessa kan 800 miljarder komma från EU centralt, resten måste medlemsstaterna och näringslivet stå för.

Idag finns 6637 km höghastighetsjärnväg i Europa och 2400 km byggs just ut. Följer staterna planen i Transport 2050 så kommer Europa år 2025 ha nästan 18000 km höghastighetssträckor.

Vidare i kommissionens förslag räknar man med att flyg- och sjöfart dominerar vid interkontinentala transporter. Men nya motorer, drivmedel och trafikstyrningssystem ska öka effektiviteten och minska utsläppen.

För transporter i städerna planeras att andelen bilar som drivs med traditionella bränslen minskas med 50 procent till 2030, och försvinner helt fram till 2050. Då ska man också ha nått målet noll dödsfall i trafiken.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS