Tunga elfordon testas för gruvtransporter från Kaunis Iron

2021-01-28 12:15  
Malmen från gruvan i Pajala kan kanske köras på el framöver. Arkivbild. Foto: Kim Kangas/TT

Malmtransporter på el i svinkallt arktiskt klimat – fungerar det? Nu ska ett test genomföras med transporterna från Kaunis Iron i Pajala.

Kaunis Iron samarbetar med Vattenfall, ABB, Volvo Lastvagnar och Wist last & buss för att undersöka om det kan fungera att köra malmen från gruvan på el i stället för på fossila bränslen.

Kyla, batterier och riktigt tunga fordon är en kombination som hittills inte utforskats tillräckligt, berättar Lars Wallgren, logistikchef på Kaunis Iron.

– Det är därför vi testar nu. Batteriutvecklingen går i ryslig fart.

Läs mer: Olycksväg utanför Pajala byggs om för 1,2 miljarder

Ett försök med en lastbil på el genomförs nu under vintern då det är som kallast. Om det visar sig att det går att köra på el kan det överföras till andra verksamheter.

– Fungerar det här så fungerar det överallt.

Han berättar att det går en bil från gruvan utanför Pajala var 15:e minut, och att de 90 ton tunga bilarna körs 16 mil till Pitkijärvi, där malmen lastas om på tåg för transport till Narvik. Om det visar sig fungera med eldrift kan klimatvinsterna bli stora enligt Kaunis Iron, koldioxidutsläppen från transporterna är 15 000 ton per år med nuvarande produktion.

– Vårt mål är att vara fossilfria till 2025, säger Lars Wallgren.

Mer om: Elfordon Malm

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt