Fordon Tuffa krav gör elbilen säkrare Volvo brukar framhäva säkerhet som sitt viktigaste kärnvärde. Därför är det särskilt prioriterat i utvecklingen av hybrid- och elbilar. Norbert Andersson Publicerad 7 okt 2009 kl 01.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta - Rena elbilar kan göras säkrare än bilar med förbränningsmotorer, säger Theresa Granérus, som är ansvarig för Volvos säkerhetsarbete med högspänningsbatterier.I huvudsak är det fyra områden där elbilen har nya säkerhetskrav. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Universitetets sensorer behöver inga batterier – ”realiserbar lösning” Forskare vid MIT har tagit fram en temperatursensor som kan utvinna energi från sin omgivning. Varken batterier eller strömsladdar behövs.
”Återigen – regler för tvister om företagshemligheter måste reformeras” SLUTREPLIK. Immaterialrätten är avgörande för vår välståndsutveckling. Storföretag och startupsektor omsätter miljarder, skapar arbetstillfällen och nästa generation produkter och tjänster. Hur ska det utvecklas utan rättsligt skydd för patent? skriver Peter A Jörgensen och Kjell Jegefors.
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige