Tuff konkurrens väntar Volvos nya XC40

2017-09-18 07:40  
Tuff konkurrens väntas Volvos nya lilla stadsjeep. Foto: TT

Den tuffaste konkurrensen inom bilvärlden finns sannolikt i dag inom segmentet små stadsjeepar. Om några dagar kommer Volvo Cars att ge sig in i det getingboet med nya XC40.

Bilen blir intressant av flera anledningar. För det första blir nya XC40 den första modellen som byggts på bolagets mindre plattform CMA (Compact Modular Architecture) och på den kommer även övriga modeller i 40-serien att byggas liksom Volvo Cars första renodlade elbil.

En annan intressant fråga som kommer att besvaras vid lanseringen i Milano på torsdag är vilken prislapp bolaget sätter på bilen. Det är nog få som ifrågasätter att Volvo Cars i dag är ett premiummärke med allt vad det innebär av högre kvalité och högre pris. Konkurrenterna till bolagets nya suv blir, åtminstone på den svenska marknaden, i första hand tyska tillverkare som Audi och BMW.

Men bakom premiummärkena finns i dag en lång rad tillverkare som hoppat på suv-tåget. De små och mellanstora suv:arna och crossover-modellerna är i dag extremt populära i Europa med en försäljningstillväxt på 33 procent under första halvåret i år. Nästan var tionde bil som säljs i Europa kommer från de segmenten.

Läs mer:

Läs mer: Magplask för Volvo XC90 i nytt dieseltest

Bara på den pågående bilmässan i Frankfurt lanseras nya eller uppdaterade modeller från Citroen, Hyundai, Kia, Seat. Volkswagen lanserar T-Roc, en suv i Golfklassen som delar många komponenter med Audi Q2. Priserna hamnar en bra bit under premiummärkenas motsvarigheter och Volvos prislapp på XC40 kommer att avslöja hur och med vilka bolaget i första hand tänker konkurrera.

Det är dock helt klart att Volvo kommer att lyfta fram säkerheten som det främsta säljargumentet. XC40 kommer att få de flesta av säkerhetsfunktionerna som finns i de större XC60 och XC90. Av pressmeddelanden och reklamfilmer på Youtube framgår också att bolaget ser den lilla suv:en som en stadsbil. Designchefen Thomas Ingelath beskrev för en tid sedan bilen och målgruppen så här:

Det är "en bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC 40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet".

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt