Tekniken kallas "helautomatisk parkeringshjälp" och innebär att bilen sköter styrning, växling och färd framåt och bakåt i en hastighet upp till max 30 km/h. Ford använder de tidigare framtagna hjälpmedlen Aktiv parkeringshjälp och Powershift transmission den nya tekniska lösningen.
Den helautomatiska parkeringshjälpen använder ultraljudssensorer för att hitta en lämplig plats för parallellparkering. Föraren aktiverar sedan hjälpen genom att lägga i friläge och trycka på en knapp, antingen inne i bilen eller genom att kliva ur och aktivera via en fjärrkontroll. Manövern avbryts så fort föraren släpper aktiveringsknappen.
Systemet ska göra det möjligt att parkera mycket exakt och få in bilen på ett utrymme som bara är 20 procent längre än fordonet. Detta ska kunna frigöra parkeringsytor som i dag inte används på grund av slarviga parkeringar.
Tekniken har nu börjat demonstreras på en testbana i belgiska Lommel.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.