Trögt för självkörande bilar i Europa

2017-03-08 15:03  
Drive Me är Volvos projekt med test av självkörande bilar i Göteborg. Foto: Volvo

När det största teknikskiftet någonsin inom fordonsvärlden bara är några år borta finns det klara tecken på att Europa hamnat på efterkälken.

Självkörande bilar handlar inte bara om teknik. Det krävs också ny lagstiftning och att medborgarna accepterar att förarna inte längre har fullt ansvar i trafiken.

Ingen ska oroa sig för att det i brådrasket dyker upp bilar på svenska gator där föraren halvsover eller inte sitter vid ratten alls. Men utvecklingen av system för självkörande (autonoma) fordon går nu väldigt fort och på bilmässan i Geneve handlar inte diskussionerna inte om utan när de kommer.

Redan nu finns det teknik i många bilar som assisterar föraren och skyddar när det finns risk för kollision eller avåkning. De riktigt stora förändringarna kommer dock på de sista två nivåerna på den femgradiga skalan.

På nivå 4, som många tror kommer att vara ett faktum om 4 år, sitter föraren på sin plats, men kan syssla med i princip vad som helst. Bilen sköter körningen. På nivå 5, som kanske lanseras runt 2025, behövs ingen ratt eller pedaler och man kallar på bilen från mobilen.

Läs mer: Biljättarna storsatsar på självkörning

De här ställer förstås krav på lagstiftarna som måste reda ut ansvarsfrågan. När övergår ansvaret för trafiksäkerheten från föraren till biltillverkaren eller bolaget som utvecklat mjukvaran? Det handlar inte bara om politiska beslut i enskilda länder utan måste tas inom EU och på global nivå.

– Den här utvecklingen går olika fort i olika länder. Politikerna i till exempel USA, Singapore, Dubai, Kina och på en del andra marknader går lite snabbare fram. Men i Europa måste vi verkligen öka takten. Det pågår en del bra diskussioner och de flesta verkar överens om att tekniken är bra och att den ska införas på ett säkert sätt, säger Johann Jungwirth, chef för digitaliseringen och självkörande bilar inom Volkswagenkoncernen.

Även medborgarnas inställning till självkörande bilar ser olika ut. Mest positiva är invånarna i länder med extrema trafikstockningar och hög olycksstatistik. Det absolut främsta argumentet för självkörande bilar är att tekniken kan minska olyckorna på ett dramatiskt sätt eftersom den mänskliga föraren alltid kommer att vara den svagaste länken i kedjan.

Läs mer: Hemmafixare gör bilarna självkörande

Enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S) prioriterar regeringen frågan om självkörande bilar.

– Vi tittar nu på lagstiftningen ur både ett svenskt och internationellt perspektiv. Sverige är mycket aktiva i EU och FN i frågan. Här ser vi särskilt att en delvis harmoniserad lagstiftning är viktigt, så att olika länder inte har olika särregler, säger hon till TT.

Både myndigheter och billtillverkarna har ett ansvar för att medborgarna får information om den nya tekniken, understryker hon.

– Självkörande fordon kan innebära stora fördelar för trafiksäkerheten och kan även bidra till smartare samhälls- och infrastrukturplanering. Vi har även mycket att vinna om vi ser till trafiksäkerhet, effektivare trafikflöden och minskad miljö-och klimatpåverkan.

För över licenser till nya bolaget

Bolag: Zenuity.

Ägare: Joint Venture, 50/50 ägt av Autoliv och Volvo Cars.

Försäljning: Programvara till självkörande fordon

Kapital: Autoliv investerar 1,1 miljard kronor i samarbetet, Volvo personal och immateriella tillgångar.

Lokalisering: Lindholmen (Göteborg), Bayern och Detroit.

Anställda: 200–600 personer. I den första omgången anställs ungefär 200 personer direkt från Autoliv och Volvo, på lite längre sikt växer arbetsstyrkan till runt 600, men då går man utanför ägarföretagen och rekryterar.

Teknik: Volvo och Autoliv för över och licensierar sina tekniska lösningar för avancerade förarstödsystem, ADAS, och autonoma system, AD, i det nya bolaget. Volvo kommer inte att ha någon ensamrätt till produkterna utan köper på samma villkor som andra biltillverkare.

Kompetens: Den stora majoriteten anställda i Zenuity blir programvaruinriktade elektronikingenjörer. Volvo har spetskompetens på fordonsnivå, det vill säga hur man styr och reglerar bilen, medan Autoliv vet mera om hur man får komponenterna att fungera och ge rätt input till föraren.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt