Fordon

Trelleborg först ut i planerad vätgaskorridor

En vätgaskorridor ska knyta ihop de nordiska huvudstäderna. Nu är det klart vilken svensk stad som blir först att ansluta sig.

Publicerad

Vätgas som energibärare i bränsleceller är ett av många teknikspår för att minska utsläppen från transportsektorn. Men för att vätgasfordonen ska bli fler krävs tankstationer. I dagsläget finns bara fyra stycken i Sverige: Umeå, Sandviken, Mariestad och Arlanda. Till sommaren ska macken i Göteborg återöppnas.

Nu står det klart att även Trelleborg kommer att få en vätgasmack. Staden blir först ut i att ansluta sig till det EU-finansierade projektet Nordic Hydrogen Corridor, meddelar intresseorganisationen Vätgas Sverige.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här