Fordon

Tre nedslag på mässan i Paris

utsläpp. Franska Safrans dotterbolag Snecma visade upp motorn av typen propellerfläkt/open rotor som utvecklas inom ramen för Clean sky – ett samarbete mellan EU-kommissionen och flygindustrin med målet att sänka flygets utsläpp av växthusgaser och buller.Motorns båda propellrar sitter på rad och snurrar åt varsitt håll. Tanken är att motorn ska minska bränsleförbrukningen med omkring 15-20 procent. Svenska GKN levererar ett antal komponenter till motorn som beräknas finnas i produktion om 5-7 år, enligt GKN. Foto: Johan Kristensson
FÖRSVARET.Franska Dassault var så klart välrepresenterat på mässan. På bilden syns det tvåmotoriga stridsflygplanet Rafale C – en tydlig konkurrent till det enmotoriga Saab 39 Gripen. Förra året blev det klart att Indien köper 36 Rafale-plan.Försvarsindustrin har en stark närvaro på Paris air show. På området syntes också åtskilliga sällskap av uniformerade och väldekorerade herrar iförda pilotglasögon och bister uppsyn gående i bredd längs huvudgatan. Foto: Johan Kristensson
RYMDEN. Tyska rymdteknikbolaget OHB har ett svenskt dotterbolag i Kista inriktat på mindre rymdsystem. Företaget sätter bland annat ihop satelliter för exempelvis telekommunikation. Vd Gierth Olsson och affärsutvecklingschef Fredrik Sjöberg syns här framför Safrans speciella satellitmotor PPS 500. Motorn kräver mellan 2 500–5 000 watt från satellitens solceller och driver satelliten genom att accelerera xenon till plasma. Den främsta fördelen är att satelliten bara behöver lastas med omkring en tredjedel så mycket bränsle jämfört med om en konventionell motor använts. Den genererade dragkraften är måttliga 300 millinewton. Foto: Johan Kristensson.

Paris Air Show visar det senaste inom flyget. Ny Tekniks reporter väljer tre spännande saker från mässan.

Publicerad

Utsläpp: Franska Safrans dotterbolag Snecma visade upp motorn av typen propellerfläkt/open rotor, som utvecklas inom ramen för Clean sky – ett samarbete mellan EU-kommissionen och flygindustrin med målet att sänka flygets utsläpp av växthusgaser och buller.

Motorns båda propellrar sitter på rad och snurrar åt varsitt håll. Tanken är att motorn ska minska bränsleförbrukningen med omkring 15–20 procent. Svenska GKN levererar ett antal komponenter till motorn, som beräknas finnas i produktion om 5–7 år, enligt GKN.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här