Tre militära Hägglunds-klassiker

2015-09-15 16:04  

I dagarna presenterade svenska Hägglunds nya pansarvagnen Beowulf. Vi tog en titt i arkiven och hittade tre andra militära fordon.

Stridsfordon 90 är en familj av pansarfordon utvecklad av H-B Utveckling (samägt bolag mellan Hägglunds och Bofors). Vagnen har såväl strids- som transportkapacitet då den är utrustad med en 40mm kanon och samtidigt kan transportera upp till sju stridsutrustade soldater. Vagnen togs i första hand fram för nordiska förhållanden, vilket gör att dess framkomlighet i svår terräng (myrmark/snö) är mycket god. Fordonet har kontinuerligt vidareutvecklats alltsedan den första versionen och har exporterats till flera länder under namnet CV90. Har tillverkats i över 20 år och ett antal uppdateringar.

Bandvagn 206 (Bv 206) ett terrängfordon för upp till 17 st stridsutrustade soldater. Bv 206 är grundversionen av Hägglunds bandvagnsfamilj med plastkaross. Det har tillverkats ett drygt femtiotal varianter av Bv 206 sedan 1970-talet, både militära och civila versioner. Gemensamt för samtliga Bv 206 är en väldigt god framkomlighet i nästan all typ av terräng oavsett väderförhållanden.

Projektet som dog: SEP, splitterskyddad enhetsplattform, är en familj av bepansrade terrängfordon utvecklade av Hägglunds på uppdrag av Försvarets materielverk (FMV). Utvecklingen påbörjades i början av 90-talet tillsammans med FMVs brittiska motsvarighet. Planerna var ett gemensamt modernt militärfordon. SEP var moduluppbyggt för en rad roller, som stridsfordon till trupptransport och ambulans och kunde ha såväl hjul- som banddrift. Ett avancerat hybridsystem skulle ge tyst gång. SEP fick dock aldrig någon beställare. Först drog sig britterna ur, sedan förlorade Hägglunds ett antal upphandlingar. Den slutgiltiga besvikelsen kom när FMV 2010 i stället valde finska Patria efter en långdragen upphandling.

Källa: Wikipedia, Ny Teknik

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt