Tre experter: Därför är vi tveksamma

2008-09-02 23:00  

1. Hur bra är batteritekniken i Tesla Roadster? 2. Hur lång tid tar det innan hybrid- och elbilar blir verkliga utmanare till förbränningsmotorn?

Kanehira Maruo, omvärldsanalytiker på ETC Battery and Fuelcells

1) De stora japanska tillverkarna, Nissan, Mitsubishi och Subaru, har valt att satsa på stora, platta celler. Jag är mycket tveksam till den teknik med tusentals små batterier som Tesla valt. Problemen med överhettning blir svårhanterliga och batteriernas livslängd kan sjunka till 2–3 år.


2) Hybridbilarna är redan en verklig utmanare. Inom ett par år kommer vi även att få se mindre eldrivna bilar runt 200?000 kronor på marknaden. Priset på sådana kommer att halveras före 2020. När det gäller större elbilar är det svårare att göra en prognos, det kan dröja ytterligare tio år innan genombrottet kommer.

Josh Thomas, professor vid Ångström Advanced Battery Center, Uppsala universitet

1) Det måste vara oerhört dyrt att koppla ihop tusentals små batterier, som Tesla gjort. Jag ser inte det här som en framtidsteknik, utan mer som ett spel för gallerierna. I Kina finns redan företag som har utvecklat mycket större batterimoduler med litiumjonteknik.

2) I dag borde alla människor fundera på om de inte skulle köpa en hybridbil. När litiumjonbatterierna nu börjar installeras i bilarna kommer utvecklingen att gå snabbt. Vi har laddhybriderna här på allvar inom

2–5 år. Förmodligen kommer batterierna från Kina. Framtiden för rena elbilar är mer tveksam. Bränslecellshybrider är en stark utmanare på lång sikt.

Mats Alaküla, professor i elektriska drivsystem vid Lunds tekniska högskola

1) Jag skulle vilja se konkreta bevis på att batterierna håller så länge som Tesla säger. Ju fler celler du har i batteripaketet och ju hårdare du driver dem – desto större är risken att någon cell hamnar i otakt med de andra och tar skada när man laddar eller laddar ur. Frågan är om Tesla har ett laddningsutjämnings-system som kan balansera cellerna?

2) Hybriderna finns ju redan och säljer väldigt bra. Toyota har tillverkat Prius i över tio år och nu försöker alla andra komma i fatt. Inom de närmaste fem åren kommer det att presenteras många rena elfordon på marknaden. Det kommer att handla om små fordon för pendling. Plugin-hybriderna är nästa steg, och det kommer troligen i kommersiell skala tidigast i slutet av den här femårsperioden.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt