Tre civila klassiker från Hägglunds

2015-09-16 09:42  

Svenska Hägglunds är kanske mest kända för sina militära fordon, men har också bidragit till pendeltåg och spårvagnar. Vi spanar in tre kändisar.

Spårvagnar

Hägglunds tillverkade flera typer av spårvagnar med beteckningen M23, M25 och M29. 1944 levererades de första spårvagnarna till Stockholm. Andra kunder var Norrköping, Malmö och Gävle. 1949 började Hägglunds leverera spårvagnar till Göteborgs Spårvägar. Göteborgs Spårvägar kom att bli den största spårvagnskunden med 406 spårvagnar och 110 ombyggnationer. Totalt levererade Hägglunds 425 spårvagnar 1932 -1992.

Tunnelbanevagnar

Det kända silvertåget, i lättmetall, var en provleverans av tunnelbanevagnar till Stockholms Lokaltrafik. Trots att det inte blev fler tåg av den typen rullade den i trettio år mellan 1966 och 1996.

Det finns diverse skrönor knutna till Silverpilen, som silvertåget kallades (egentligen hade det beteckningen C5). Då vagnarna ansågs ha ett spökliknande ljud i tunnlarna och var sällsynta i trafik uppstod sägnerna.

Den mest kända är sägnen om Silverpilen, ett silverfärgat tåg som enbart har döda passagerare som kliver av på den aldrig öppnade tunnelbanestationen i Kymlinge. Dessa passagerare ska ha dött på olika sätt i tunnelbanan. Om däremot en levande kliver på Silverpilen, kommer denne aldrig tillbaka. Dock gick tåget med C5-vagnarna mycket sällan på den blå linjen. SL har även dementerat denna skröna.

Hägglunds levererade senare vagnkorgar till över 600 ”vanliga” tunnelbanevagnar i Stockholm. Den sista vagnen i ordern levererades 1989.

Pendeltåg

1980 fick Hägglunds den första ordern på pendeltåg till Stockholm och Skåne. Tågen blev den andra generationens pendeltåg med beteckningen X-10. ASEA var huvudleverantör, Hägglunds levererade vagnkorgarna kompletta med inredning.

Källa: Wikipedia, Svenska Spårvägssällskapet, Hägglunds 100 år

Gilla Ny Teknik på Facebook

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt