Fordon

Trafikverkets järnvägsplan får hård kritik

Trafikverkets tidsplan för att införa signalsystemet ERTMS från Stockholm till Malmö. Grafik: Anders Vikhult

Trafikverket har en ny plan för att införa signalsystemet för järnvägen, ERTMS, i Sverige. Den får skarp kritik av tunga remissinstanser, som hävdar att tidsplanen är optimistisk. En knäckfråga är vem som ska betala ombyggnaden av hundratals lok.

Publicerad

Trafikverket har lagt fram en ny plan för hur ERTMS ska byggas ut i Sverige. Den gäller den svenska delen av den så kallade korridor B, en järnvägssträcka mellan Stockholm och Neapel. Enligt en avsiktsförklaring mellan länderna som berörs ska utbyggnaden vara klar 2020, men Trafikverkets plan går ett år över tiden, och kan kräva en omförhandling på EU-nivå.

Ändå är tidsplanen inte realistisk, anser branschföreningen Tågoperatörerna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här