Trafikverket: Minst 70 nya laddstationer behövs

2018-07-09 13:38  

Stora delar av landet saknar tillräcklig infrastruktur för elbilar. Det konstaterar Trafikverket, som bedömer att det behövs minst 70-80 nya snabbladdstationer.

I dag finns cirka 300 snabbladdstationer med likströmsladdning om minst 50 kW.

Om 70-80 nya snabbladdare sätts upp bedömer Trafikverket att förarna ändå måste välja en strikt färdväg för att vara säkra på att passera en station inom 100 kilometer.

För att bilisterna ska kunna åka den kortaste vägen behövs ytterligare 60-70 laddstationer.

Medan fordonet laddas vill trafikanterna sysselsätta sig. Därför konstaterar Trafikverket att laddstationsplatser måste ha god tillgång på både el och aktiviteter.

Potentiella platser för snabbladdstationer är tätorter, småorter, drivmedelsstationer, turistmål, snabbmatsrestauranger, värdshus och Trafikverkets rastplatser.

För sträckor som saknar aktiviteter för trafikanterna föreslår Trafikverket ett ökat riktat investeringsstöd eller att staten tillämpar omvänd auktion.

Rekommendation om snabbladdare var 100:e kilometer

– För att försäljningen av elbilar ska ta riktig fart krävs att utbyggnaden av laddstationer går hand i hand med försäljningen av elbilar. De flesta kommer att ladda hemma och på jobbet eller på andra platser där de parkerar länge, men vi behöver också ha ett heltäckande nät så att ingen riskerar att bli stående utan laddmöjligheter, säger Sven Hunhammar, Trafikverkets miljödirektör, i ett pressmeddelande.

Ett nätverk av snabbladdningspunkter över hela landet skulle underlätta användningen av laddbara fordon, särskilt elbilar. Att ladda hemma och vid arbetsplatsen och andra destinationer räcker inte alltid, konstaterar Trafikverket. Snabbladdning är en förutsättning för att fler ska våga välja elbil.

Läs mer: Busslinje i Lund kan elektrifieras med elväg

Trafikverket rekommenderar snabbladdningspunkter minst var 100:e kilometer för att det ska vara möjligt att färdas längre sträckor med elbil. Det innebär att främst Norrlands inland, Småland, Värmland och Gävleborg i dag saknar tillräcklig infrastruktur för elbilsanvändning.

Trafikverkets bedömningar finns i rapporten Infrastruktur för snabbladdning längs större vägar, som har tagits fram på uppdrag av regeringen. Snabbladdning har i rapporten definierats som likströmsladdning från 50 kW.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL