Fordon

Trafikverket: Dålig affär bygga snabbanor för tågen

Satsningar på höghastighetståg är olönsamma – vilken variant man än väljer: tåg som går i 320 eller 250 kilometer i timmen. Det framgår av en ny rapport från Trafikverket, rapporterar Svenska Dagbladet.

Redan tidigare har verket slagit fast att det vore samhällsekonomiskt olönsamt – och extremt dyrt – att bygga banor för de allra snabbaste tågen. Den nya utredningen visar att det skulle vara en ännu sämre affär att satsa på tåg som kör 250 kilometer i timmen, bland annat på grund av ökade underhållskostnader. För varje satsad hundralapp får man bara 25 kronor tillbaka enligt rapporten.

– Fast det kan vara väl använda pengar även om det inte är sam­hällsekonomiskt lönsamt, säger Trafikverkets Lennart Kalander till SvD.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här