Trafikverket backar om statistiken

2011-01-20 08:25 Monica Kleja  

Trafikverket backar. –Är det tekniskt möjligt ska vi naturligtvis ta med de inställda tågen i statistiken säger nu Trafikverkets presschef Helena Tilander. Man ska också fortsätta att redovisa punktlighetsstatistiken.

Trafikverket kommer att ändra sin statistik när det gäller tågens punktlighet — om det är tekniskt möjligt — kommer man också att räkna med inställda tåg.

Det uppger verkets presschef Helena Tilander.

Enligt Trafikverket kom 72 procent av persontågen i rätt tid ( inom fem minuter) till sina slutstationer i december. Det vill säga nästan var tredje tåg kom försent fram till slutstationerna.

Men, som Ny Teknik rapporterat, räknar verket i statistiken inte med de tåg som aldrig kom fram  och som  ställdes in på hela eller delar av sträckorna, något som orsakade stora och ibland dramatiskt långa förseningar bland resenärerna i december.

– Det har aldrig varit vår mening bluffa eller att ge en missvisande bild av förseningarna i vinter, säger Helena Tilander.

I stället har Trafikverket velat visa punktligheten bland de tåg som faktiskt kom fram, menar hon. Men detta anges inte utförligt i tabelltexten.

Finns det möjligheter att lägga till en funktion i Trafikverkets statistikprogram så att de inställda tågen tas med i statistiken så ska vi göra det, förklarar Helena Tilander.

De inställda tågen redovisas i en annan tabell under rubriken regularitet. När det gäller persontrafiken ställdes 12 procent av tågen in i december, och i fråga om godstrafiken var vart fjärde tåg eller 24 procent inställt i december.

Siffrorna över punktlighet har också fått logistikföretaget Green Cargo att reagera.

- De (red anm Trafikverket) har presenterat punktligheten mellan bangårdarna men det som är intressant för näringslivet är punktligheten till kundens fabrik eller hamnspåret. I december kom mer än fyra av fem godståg i tid till kunderna och det är vi inte nöjda med, men Trafikverkets statistik ger en felaktig bild, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Trafikverkets informationsansvariga gick i förra veckan internt såväl som externt ut med att man framöver inte längre ska  ”kommunicera punktlighetsstatistiken” på webben. 

Den skulle bara användas som ett internt mått över hur väl myndigheten uppnått de trafikpolitiska målen. Men nu ändrar man sig:

- De senaste dagarna har vi tänkt om, säger Helena Tilander.

- Vi hade en intern diskussion om vad för slags statistik vi skulle redovisa eftersom vi också vill ha nöjda kunder (Red anm: tågföretagen). Men nu har vi tänkt om och kommer att fortsätta redovisa punktlighetsstatistiken på webben. Samtidigt vill gå ut med en statistik som kunderna tycker är rätt, förklarar hon.

Trafikverket säljer spårkapacitet till operatörer som SJ och Veolia.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt