Fordon

Trådlös laddning av elbilar på svävtågbanan

Utrustning för induktionsladdning finns i en 1,20 meter bred ränna. Foto: Intis

Magnetsvävtåget Transrapid kör inte längre på testbanan i Emsland - men det gör i stället elbilar som testar induktionsladdning.

Publicerad

När det definitiva slutet för magnetsvävtåget Transrapid kom 2011 var frågan vad som skulle hända med testbanan i Emsland i nordvästra Tyskland. Ägaren av banan, IABG, hittade dock ett nytt användningsområde - test av trådlös laddning av elbilar.

Grundprincipen för trådlös överföring av elenergi hade man redan gedigen erfarenhet av under åren när magnetsvävtåget utvecklades. Möjligheten att testa trådlös laddning fanns redan på magnetsvävtågets bana.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här