Toyotas plan: Elbil med fast elektrolyt

2020-12-15 12:35  
Brandrisken minskas utan flytande elektrolyt. Foto: Nan Palmero

Den japanska jätten kan bli först med så kallade solid state-batterier. Enligt Nikkei Asia förväntas prototypen skaka om branschen vid lansering 2021.

Det har varit en helig graal men nu börjar saker hända inom området. Marcedes-Benz blev först med att föra in batterier med fast elektrolyt i ett fordon, detta i el-bussen Ecitaro G.

"Förändrar spelplanen"

Bland spelarna finns även Solid Power, som tänker erbjuda sina påsceller till hugade elbilstillverkare. Men kanske blir Toyota först med att lansera en elbil vars batterier bygger på solid state-teknik.

Det är Nikkei Asia som i en ny rapport avslöjar att Toyota ska presentera en prototyp av elbilen under 2021, och en produktionsversion under tidigt 20-tal. Enligt tidningen kommer den att "förändra spelplanen" – dels för elbilar men även för bilindustrin som helhet. Detta tack vare modellens batterier med fast elektrolyt. 

Utlovar supersnabb laddning

Ett tomt batteri sägs kunna laddas fullt på cirka tio minuter, vilket är ungefär tre gånger så snabbt som för konventionella litiumjonbatterier. En laddning uppges ge en räckvidd på 500 km – samtidigt hävdar Nikkey Asia att Toyota siktar på att solid state-bilen ska ha mer än en dubbelt så lång räckvidd som andra elbilar, och tack vare att batterier med fast elektroly har en högre energitäthet sker detta utan att cellerna tar mer utrymme i anspråk.

Läs mer: Northvolt: Att bygga batterifabrik söder om Gävle är redan svårt

Den högre energitätheten innebär också en lägre vikt. En annan fördel är att brandrisken minskas utan flytande elektrolyt. Med över tusen solid state-relaterade patent är Toyota ledande, och nu är det bråda dagar för att få ut teknike i den kommande elbilen. 

Batteriproduktion drar igång 2021

Mitsui Mining and Smelting (Mitsui Kinzoku) ska dra igång en pilotanläggning som skapar den fasta elektrolyten för batterierna, och från och med 2021 ska anläggningen kunna producera dussintals ton årligen.

Även oljebolaget Idemitsu Kosan håller på att installera utrustning för att producera fast elektrolyt. 

John Edgren

Mer om: Toyota Elektrolyt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt