Toyotas nya snål-Prius i Detroit

2012-01-13 15:47  

Elbilar och hybrider är framtiden om man ska tro alla konceptbilar som visas upp på bilmässan i Detroit i helgen. Toyotas nya mini-Prius för trång stadstrafik till exempel.

I helgen öppnas bilmässan North Amercian International Auto Show  i Detroit för allmänheten. Det är årets första stora internationella bilmässa och det kommer att bli fullt i montrarna.

Alla är där och visar upp sina ”konceptbilar” – en del nära lansering, en del längre ifrån.

Toyotas Prius C Concept, där C står för City, kommer ut på marknaden redan i mars, i USA där får en prislapp på endast 19 000 dollar. Det är nästan 5 000 dollar billigare än standard-Priusen.

Den är 48,5 centimeter kortare än en vanlig Prius och väger 246 kilo mindre.

Viktminskningen har man fått bland annat genom att använda mer höghållfast stål, en mindre förbränningsmotor samt lättare batterier (31 kilo mot 42 i vanliga Prius), växellåda och drivaxel.

Eftersom batteriet är mindre har Toyota lyckats få in det under baksätet. I vanliga Prius tar det en del av bagageutrymmet också.

Toyota visar också upp konceptbilen NS4 – en ny designinriktning för Toyota efter 2015. NS4 är en plug-in-hybrid.

Toyota tror fortfarande på att traditionella hybrider (hev) som Prius måste ta täten in i elbilssamhället, men att det framöver finns gott om plats för både plug-in-hybrider (phev), rena batterielbilar (bev) och bränslecells-elbilar (fcv).

Andra intressanta elbilsnyheter kommer från Ford och VW.

Ford visar upp upp en ny Ford Fusion/Mondeo som kommer att finnas både som vanlig elhybrid (hev) och som laddhybrid (phev) - båda med litiumjon-batterier.

Elhybriden börjar säljas i USA till hösten medan laddhybriden kommer ut våren 2013 i USA.

Med Ford Fusion laddhybrid räknar Ford med att  komma under både GM Volt och Prius plug-in i bränsleförbrukning. 2,3 liter per 100 kilometer för Fusion mot 2,6 för Volt och 2,7 för Prius plug-in.

VW visar upp den rena batteribilen E-Bugster Concept och en hybrid-Jetta med en 1,4 liters fyrcylindrig förbränningsmotor på 110 kW och en 20 kW elektrisk motor.

E-Bugster har ett batteripaketet på 315 kilo. Det placeras i baksätet som helt försvinner. En laddning ska räcka till 16 mils körning,

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt