Toyotas nya hybridbåt – en Prius för sjön

2017-04-04 13:23  
Foto: Toyota

Ponam-28V är tillverkarens första hybridbåt. Med den hoppas man kunna få fram ett billigt alternativ till traditionella förbränningsdrivna båtar.

Toyota är en av världens största biltillverkare, men man sysslar även med annat vid sidan av. Att ge sig ut på sjön är förvisso inte ett nytt steg för den japanska företaget – man har faktiskt byggt båtar sedan 1997. Det nya här är att man valt att sätta i en hybriddrivlina.

Båten, som går under namnet Ponam-28V, kombinerar en treliters fyrcylindrig dieselmotor på 260 hästkrafter med en elmotor på 36 kW.

I dagsläget rör det sig dock inte om någon produktionsmodell. Nej, Toyota har satt ihop en prototyp som man lånar ut till Tokyo stad. De ska använda båten till bland annat underhåll av hamnar och pirer, men även för rundturer samt besök under Olympiska spelen 2020 som hålls i Tokyo.

Drivlinan i båten är ett så kallat parallellhybridsystem, som ska garantera låga utsläpp, hög bränsleeffektivitet samt låg bullernivå. Systemet är vanligt i bilar men grundpremisserna för marint användande är helt annorlunda – vilket gör att det inte blir särskilt intressant eller effektivt att bara lyfta över en tekniken.

Toyota-båten kommer att testas fram till 2021 och datan ska man använda för att se hur mycket utsläppen kan minskas, samt se var den största förbättringspotentialen i hybridbåtar ligger.

Läs mer:

Läs mer: Biljättar i nytt samarbete om säkerhet

Faktaruta – hybridsystemet

Förbränningsmotor:

  • Volym: 2,982 cc
  • Maximal effekt [kW(hk)/r.p.m.]: 191(260)/3 600

Elektrisk motor:

  • Maximal effekt [kW]: 36
  • Maximalt vridmoment: [Nm]: 350

Litiumjonbatteri:

  • Spänning [V]: 304
  • Kapacitet [Ah]: 40
  • total batterikapacitet [kWh]: 11

Parallellhybridsystem

Ett parallellhybridsystem innebär att förbränningsmotorn är förbunden med propellern genom en kombination av elmotor/generator och ett växelsystem. Motorn kan driva propellern direkt, utan elektrisk assistans – eller så kan elmotorn ta över och gå på batteridrift.

Systemet är även uppbyggt så att förbränningsmotorn kan ladda batterierna via elmotorn/generatorn. Parallellhybridsystem är lite mer komplexa än seriehybridsystem – men är istället mer flexibla och effektiva.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt