Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

2014-11-27 14:31  

När Toyota presenterar sin nästa vätgasdrivna bränslecellsbil till olympiaden 2020 ska den vara betydligt billigare än idag.

I december startar försäljningen i Japan av Toyotas bränslecellbil Mirai, för att sedan dra igång försäljning i USA och Europa under 2015.

Vad det kommer att stå på prislappen i Sverige är ännu oklart, men knappast mindre än en halv miljon.

Men då har priset ändå sjunkit till en tjugondedel mot vad bränslecellbilar värderades till för sex år sedan.

Till OS i Japan 2020 strävar nu Toyota efter att ha sänkt priset ytterligare, även om sänkningen inte blir lika stor som från 2008. Nästa modell kan presenteras till OS, och den ska då kosta en tredjedel eller en fjärdedel av vad Mirai säljs för.

2025 ska prisskillnaden mellan en bränslecellbill och en bensinbil inte vara större än vad prisskillnaden mellan en elhybrid och en bensinbil är idag, hävdar Toyota.

Prissänkningen som genomfördes för att kunna sälja Mirai var övergång till titan från guldbelagt rostfritt stål, minskning av dyr platinum genom att reducera antalet katalysatorer och genom att införa 3d-luftkanaler. Den nya bränslecellstacken har en effekttäthet på 3,1 kW per liter, jämfört med 1,5 kW för sex år sedan.

Man har också lånat batteritekniken till Mirai från de elhybrider som idag använder nickel-metallhydridbatterier, exempelvis Prius.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt