Toyota visar laddhybrid på Frankfurtmässan

2009-09-14 13:12  
Toyota visar Prius laddhybrid i Frankfurt den här veckan

En av bilvärldens mest omtalade modeller gör entré den här veckan. Det är laddhybriden Prius som visas upp i Frankfurt. Samtidigt passar Toyota på att släppa mer information om bilen.

Konkurrensen hårdnar i hybridsegmentet. Prius är inte längre ohotad på toppen.

Nu visar Toyota sina motdrag: en laddhybridversion av Prius och en hybridversion av Auris.

Toyotas laddhybrid är utrustad med litium-jonbatterier. Kapaciteten har tillverkaren inte offentliggjort.

- Det batterisom sitter i konceptbilen kanske inte kommer att sitta i den bil som senare ska serietillverkas, därför väljer vi att inte gå ut med uppgifter om kapaciteten, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota.

Bilen laddas från ett vanligt eluttag, men laddas också under körning vid till exempel motorbroms och inbromsning. Målet med den konceptbil som visas i Frankfurt är att uppnå en räckvidd med enbart eldrift på 20 km och CO2-utsläpp under 60 gram/kilometern.

Toyota Auris är ersättaren till Corolla och ska nu få Toyotas fullhybridsystem Hybrid Synergy Drive (HSD) under skalet. I Frankfurt visas en version som ligger nära den som ska serietillverkas. Enligt Toyota är det ett första steg mot att sätta HSD-systemet i flera modeller.

Toyota Prius laddhybrid

Längd: 4,460 mm

Bredd: 1,745 mm

Höjd: 1,490 mm

Bensinmotor: 1,797 cc

Max effekt, bensinmotor: 73 kW (99 hk) vid 5200 rpm

Max vridmoment: 142 Nm vid 4000 rpm

Elmotor: Permanent magnetsynkronmotor

Max effekt, elmotor: 60 kW (82 hk)

Max vridmoment: 207 Nm

Hybridbatteri: litium-jon

CO2-utsläpp: under 60 g/km (mål), i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC)*

Räckvidd vid enbart eldrift: cirka 20 km (mål), i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC)*

Återladdning: cirka 100 minuter med 200 volt (mål)

*Mätt i enlighet med de nya officiella reglerna för laddhybrider.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt