Toyota vill ta patent på billarm med tårgas

2019-03-13 14:19  
Toyota söker patent på en ny typ av billarm. Foto: Toyota

I en ny patentansökan framgår det att Toyota vill utveckla ett nytt system för kupédoft. Och som en del av lösningen kan tekniken duscha ovälkomna gäster med tårgas.

Alla vet att vi upplever vår omvärld med samtliga sinnen, men när det kommer till komfort så glömmer man ofta bort att dofter utgör en viktig del. Du skulle inte sitta länge i en superskön fåtölj om den luktade skunk. Därför har biltillverkare länge jobbat med olika doftsystem som ska ge passagerare en lite fräschare miljö under färden.

Men Toyota har i ett patent som publicerades förra veckan sökt patent för något som tar systemen ett steg längre, nämligen individualiserad doft.
För precis som olika förare har olika inställningar på stol, ratt, radio – så har de även olika preferenser när det kommer till lukter. Vissa gillar vanilj – och andra tallbarr.

Men det har även en funktion som agerar som en andra vågs stöldskydd. För om systemet upptäcker att en icke auktoriserad användare försöker köra iväg med bilen så sprayas hen med tårgas.

Läs mer: BMW fick noll poäng i säkerhetstest

Patentet beskriver att doftcentralen känner igen när någon auktoriserad närmar sig bilen, och då inleder operation väldoft. Så hur fungerar det då? Jo, till skillnad från system som är har individigenkänning via ansikte, fingeravtryck eller liknande – så förlitar sig Toyota på signalen från en parad mobiltelefon. Man får anta att det finns ett par parametrar som ska uppfyllas innan den börjar släppa ut doft – annars skulle det kunna resultera i att bilen inte går att vara i efter att någon har rört sig i närheten av den.

Om nu Toyota väljer att göra slag i saken så blir man inte enbart först ut med individudaliserade dofter – man blir även första biltillverkare som erbjuder en bil med ett inbyggt vapen (sug på den James Bond).

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt