Fordon

Toyota skrotar ungdomsbilen

Scion tC är en av modellerna som nu kommer att kallas Toyota på den nordamerikanska marknaden. Foto: Scion

Toyota lägger ner sitt bilmärke Scion som lanserades 2003 för att attrahera en yngre publik. Märket har sålt dåligt senaste åren.

Publicerad

Scion lanserades 2003 på den nordamerikanska marknaden för att attrahera bilköpare i åldersgruppen 18 – 34 år, som tyckte att Toyota var ett bilmärke för föräldragenerationen.

Tre år efter lanseringen sålde Scion 173000 bilar i Nordamerika. Men under senare år har intresset för Scion svalnat och förra året såldes endast drygt 56000 bilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här