Toyota satsar miljarder på självkörande startup

2020-03-03 11:34  
Pony.ai är startupen med stora ambitioner kring självkörande bilar. Nu miljardinvesterar Toyota i det unga bolaget. Foto: Toyota

Pony.ai har tidigare hjälpt Toyota med självkörande tester. Nu fördjupas samarbetet och biljätten investerar ytterligare 3,8 miljarder kronor i startupbolaget.

Mot slutet av 2018 började Pony.ai testa robottaxis i Shanghai såväl som i Freemont och Irvine i Kalifornien. Det unga bolaget säger sig ha varit först med att erbjuda den kinesiska allmänheten körningar i självkörande fordon, och först i Kalifornien med att köra kunder i robottaxis. Nu får startupen ett rejält tillskott i kassan när Toyota investerar ytterligare 3,8 miljarder kronor. Det skriver Pony.ai i ett pressmeddelande.

Når miljardvärdering efter investering

Sedan i fjol har Poni.ai hjälpt Toyota med tester av självkörande fordon på allmän väg i Kina. Nu fördjupar den japanska biljätten samarbetet, bland annat med en gemensam utveckling av mobilitetstjänster.

Läs mer: Sex Vehicle to grid-försök som formar framtiden

Pony.ai, som grundades 2016, har den ena foten i Silicon Valley och den andra i kinesiska Guangzhou. Toyotas investering på ytterligare 400 miljoner dollar ovanpå de tidigare 62 miljonerna innebär att det unga bolaget nu värderas till tre miljarder dollar.

Målet: Självkörande taxis under sommar-OS

Samtidigt testar Toyota självkörande system i Bryssel. Där rullar en autonom Lexus LS på en slinga. I sensorpaketet på taket sitter bland annat radarsensorer, lidar, kameror och positioneringssystem.

Läs mer: Pionjärerna låter bilen ge el tillbaka till huset

En viktig del av ekvationen är Toyotas system Chauffeur, som är samma självkörande mjukvara som nu ska testas på i Peking och Shanghai. Biltillverkarens har tidigare med ut med ambitionen att kunna erbjuda självkörande åkturer till besökarna under sommar-OS i Japan i år.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt