Fordon

Toyota sänker målet för snålbil med fallande oljepris

Toyota Prius generation 4 börjar säljas i Japan på onsdagen. Foto: Toyota

Samma dag som nya elhybriden Prius börjar säljas så sänker nu tillverkaren Toyota försäljningsmålet. Billig olja minskar intresset för snåla bilar.

Publicerad

Från att ursprungligen ha prognostiserat en årsförsäljning på 300000 – 400000 Prius sänker nu Toyota målet till 300000 – 350000 tusen.

Med ett oljepris som halverats sedan förra året minskar intresset för bränslesnåla bilar som elhybriden Prius. Sänkta bensin- och dieselpriser gör att intresset för bränsleslukande stadsjeepar har skjutit i höjden, uppger Automotive news.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här